- KRANGLER OG KJEFTER: Spesielt når det er travelt blir det kaos i oppvaskavdelingen hos Oslo Plaza, skrev Arbeidstilsynet i sommer. «Bytte av traller, dunker for søppel etc. fører ofte til uoverensstemmelser/konflikter i form av krangling/kjefting mellom ansatte i oppvaskavdelingen og servitørene», skrev de i tilsynsrapporten. 
Foto: LINDA NÆSFELDT/DAGBLADET
- KRANGLER OG KJEFTER: Spesielt når det er travelt blir det kaos i oppvaskavdelingen hos Oslo Plaza, skrev Arbeidstilsynet i sommer. «Bytte av traller, dunker for søppel etc. fører ofte til uoverensstemmelser/konflikter i form av krangling/kjefting mellom ansatte i oppvaskavdelingen og servitørene», skrev de i tilsynsrapporten. Foto: LINDA NÆSFELDT/DAGBLADETVis mer

Avdekket stress, kjefting og 11-timersdager: Varsler bøter mot Oslo Plaza

Norges mest kjente hotell, Oslo Plaza, får hard kritikk av Arbeidstilsynet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kaotiske forhold, stress, kjefting og roping mellom oppvasken og servitører. Det var konklusjonen til Arbeidstilsynet i fjor sommer etter at de hadde ført tilsyn hos Norges mest kjente hotell Radisson Blue Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza. Nå varsler Arbeidstilsynet at de vil gi hotellet bøter hvis de ikke bedre forholdene.

Hvis ikke hotellet gjennomfører seks tiltak innen 13. februar vil de få dagsbøter på 5000 kroner per pålegg. Det betyr at de vil få 30000 kroner i tvangsmulkt daglig.

11-timersdager Arbeidstilsynet krever blant annet at hotell gjennomfører tiltak for å bedre «arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd». I tillegg pålegger de blant annet hotellet å organisere arbeidstida og overtida på kjøkkenet slik at den er i tråd med Arbeidsmiljøloven.

Da Dagbladet skrev om saken i fjor kom det fram at ansatte jobbet langt lengre enn det som var lovlig. En 28 år gammel kokk jobbet utenom én dag lengre enn ni timer i tidsperioden 21. november til 15. desember 2012. I gjennomsnittet hadde hun jobbet 11,8 timer hver dag - på det meste hadde hun jobbet 16 timer og ti minutter, skrev tilsynet.

- Tar selvkritikk «Vi ser alvorlig på de påleggene vi har fått fra arbeidstilsynet og arbeider seriøst for å innfri alle kravene innen fristen», skriver administrerende direktør for Radisson Blue Plaza Hotel, Tarje Hellebust, i en e-post til Dagbladet.

«Det har dessverre tatt litt tid å komme fram til løsningene som er bestemt i den ene oppvaskavdelingen da de er forbundet med en del kostnader og arbeider basert på en situasjonsanalyse», skriver Hellebust, som tar selvkritikk på at dette har tatt så langt tid.

«Når det gjelder de øvrige påleggene tar vi selvkritikk på at vi har tillempet for stor fleksibilitet i bytting av vakter og vil følge oppsatt arbeidsplan framover til tross for det ujevne og lite forutsigbare sysselsetingbehovet Oslo Plaza og vår bransje har», skriver hotelldirektøren.