REKORD: Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien
&nbsp;<span style="background-color: inherit;">Skovli i Audi Norge kan glede seg over rekordhøyt &nbsp;</span><span style="background-color: inherit;">salg av deres S- og RS-modeller. Foto: Finansavisen</span>
REKORD: Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien  Skovli i Audi Norge kan glede seg over rekordhøyt  salg av deres S- og RS-modeller. Foto: FinansavisenVis mer

Avgiftskutt gir rekor­dår for superbiler

De tre tyske premiummerkene selger i år rekordmange biler av typen M, RS, og AMG i Norge. Samtidig setter Porsche salgsrekord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansavisen: - Vi vil matche rekordåret 2016 for salg av S- og RS-modeller allerede i april, spår kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Audi Norge.

Det skyldes flere ting, men mer miljøvennlig teknologi, reduserte avgifter og flere modeller er de viktigste. Antallet utleveringer pr. 6. april var allerede over fjorårets rekord på 46. Med en stor bunke kontrakter fra i fjor og flere nye spennende modeller i år, som Audi S3 med en startpris på 611.700 kroner, vil antallet øke betraktelig.

- Våre S- og RS-modeller har fått lavere vekt og mindre CO2-utslipp samtidig som hestekraftavgiften først ble redusert og så fjernet. Utviklingen av forbrenningsmotorene våre har gjort dem renere og mer effektive, noe som viser seg i de nye prisene. Vår nye RS5 blir derfor rundt 400.000 kroner rimeligere enn forgjengeren, sier han.

Mye å spare

Det skyldes ikke minst at den nye modellen har en effektiv 2,9-liters V6-motor med et CO2-utslipp på 197 gram pr. kilometer, mens forgjengeren hadde en 4,2 liters V8 med like mange hestekrefter, men et CO2-utslipp på hele 252 gram pr. kilometer.

- Den største endringen fra i fjor er det imidlertid superbilen Audi R8 V10 Plus med 610 hestekrefter som står for, med en voldsom avgiftsreduksjon på 219.949 kroner, sier Skovli.

Løp og kjøp

Avgiftsendringene har dessuten gjort at differansen mellom mer vanlige biler med små og mellomstore motorer også er redusert. Prisdifferansen mellom en BMW 330i xDrive med 252 hestekrefter og en 320i med 184 hester, er kun 68.100 kroner. Gunstige priser for modeller som 530d xDrive, 530i xDrive og 540i xDrive, gjør ifølge Tegneby at flere kjøper biler med større motorer.

- Å kjøpe bil med større motor har aldri vært gunstigere enn i år, det er åpenbart. Hvordan avgiftene vil utvikle seg er det vanskelig å si noe om, men at det kan bli endringer på CO2- og vekt-komponentene er selvsagt en tanke som melder seg, sier han, og antyder at det kan være lurt å kjøpe slik bil i år.

Det er det mange som kommer til å gjøre hos landets stadig flere Porsche-forhandlere også. Det skyldes dessuten at flere heftige modeller, med Porsche Panamera Turbo S med 680 hestekrefter i spissen, kommer som hybrid. Den vanlige Panamera E-Hybrid, for øvrig omtalt i forrige utgave av Finansavisen Motor, kommer til å bli årets bestselger.

Flere økonomisaker:

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kunder

Har 500.000 dieselbiler de ikke vet hva de skal gjøre med

Dette er landets mest populære biler