Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Avgjørende informasjon

Mulighetene for at informasjonen i de sorte boksene fra Concorde-flyet som styret er intakt, er meget stor. Boksene fungerer som en fasit for havarietterforskerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Boksene, som egentlig er signaloransje og utstyrt med reflekser slik at de lett skal oppdages, er konstruert til å tåle enorme påkjenninger, sier havariinspektør Tor Nørstegård i Havarikommisjonen for sivil luftfart til Dagbladet.no.

Han kan ikke uttale seg konkret om hva slag registreringssystemer det var i Concorde-maskinen som styrtet, men utstyret må tilfredstille noen minimumskrav.

Tåler flere hundre varmegrader

Blant annet skal boksene følge noen spesifikke krav til hvor sterk varme de tåler, og over hvor lang tid.

- Eksempelvis kan en boks tåle å ligge en halv time i 1000 graders varme, men også 10 timer i 300 graders varme, sier Nørstegård.

Han sier at hvis boksene er slynget ut av vraket, i ytterkant av området som brant, skulle det ikke være så vanskelig å analysere innholdet i boksene. De er på størrelse med en stor skoeske, omtrent 40-50 cm lange og ca. 20 cm høye. De veier som oftest mellom 5 og 10 kilo.

- Det er svært sjelden at de to boksene er så ødelagt at informasjonen i dem ikke kan analyseres, sier Nørstegård.

Strategisk plassert

Boksene er plassert på et sted i flyet som statistisk sett utsettes for mindre påkjenninger ved en krasjlanding, som regel i halepartiet på maskinen. De tåler veldig store oppbremsinger på flere G (gravitasjonskrefter).

Dersom fly styrter i havet, vil boksene kunne klare seg i meget lang tid uten at innholdet går i stykker - selv på store dyp. For å finne dem etter slike ulykker er det installert en såkalt pinger på boksen, en akustisk undervannsender, som kringkaster små lydsignaler som kan oppfattes av lokaliseringsapparater.

Avgjørende informasjon

Hvor viktig er innholdet i boksene for etterforskerne?

- Innholdet i boksen har alltid avgjørende betydning for hva som har skjedd. Vi i havarikommisjonen ser på dem som fasiter. Opplysningen bekrefter den informasjonen som etterforskerne finner gjennom andre kilder, f. eks. vitner og tekniske spor.

De svarte boksene består av to separate enheter. En inneholder en taleregistrator, den andre en ferdsskriver.

Ferdsskriveren lagrer alle opplysninger om systemene i flyet. Det kan være drivstoffmengder, G-belastninger, info om hjulene er nede eller oppe, hvilken retning flyet har, hastigheten, flapsen på vingene eller om noen alarmer utløses, f. eks. brannalarmen i motoren.

- Moderne fly kan ha over hundre forskjellige parametere som ferdsskriveren noterer, sier Nørstegård.

Taleregistratoren er også viktig i forbindelse med etterforskning av flyulykker. Denne boksen tar opp alt som blir sagt mellom besetningen i cockpiten. I tillegg tar opptaksutstyret opp samtalene mellom tårnet og flyet. Også støylyder og ulyder i skroget og cockpiten blir registrert av taleregistratoren.

Tor Nørstegård i Havarikommisjonen for sivil luftfart sier at han tror etterforskerne av Concorde-styrten har gode muligheter til å løse gåten om hva som skjedde. Blant annet fordi det finnes et bilde av flyet like før det styrtet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media