ULOVLIGE P-PLASSER: Parkeringsfeltet er anlagt uten offentlig godkjenning.
&nbsp;<span style="background-color: initial;">Foto: Iván Kverme.</span>
ULOVLIGE P-PLASSER: Parkeringsfeltet er anlagt uten offentlig godkjenning.  Foto: Iván Kverme.Vis mer

Avinor anla 10 350 ulovlige P-plasser

Nær halvparten av alle P-plassene ved Gardermoen er ulovlige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I flere år har hundretusenvis av tilreisende til landets hovedflyplass parkert ulovlig på de mange utendørs parkeringsplassene.

Avinor opplyser at de har over 20 000 plasser fordelt på flere parkeringsfelt. På tre av dem, som til sammen rommer 10 350 plasser, har det strengt tatt ikke vært lov å parkere siden 2012.

Ifølge Finansavisen var det på dette tidspunktet at dispensasjonen fra kommunen løp ut.

Milliardbutikk

Hvor mye Avinor har tjent på den ulovlige virksomheten siden den gang, er det ingen som vet.

I 2013, da Avinor fikk klar beskjed av Miljøverndepartementet om å sende inn en søknad om detaljregulering av parkeringsområdet, inntektsførte Oslo lufthavn 381 millioner kroner i leieinntekter fra parkeringsanleggene. Finansavisen kan fortelle at summen økte til 409 millioner året etter, mens det i 2015 ble bokført 411 millioner. Fjorårets tall er ennå ikke offentlige.

At over 10 000 parkeringsplasser er ulovlig tatt i bruk på flyplassen, er det Avinors private konkurrent Gardermoen Parkering som har oppdaget. Det skjedde i forbindelse med at de selv søkte om en offentlig tillatelse for flere av sine egne plasser, plasser som nå er stengt av myndighetene.

Uakseptabelt av Avinor

- Jeg synes at det er en uakseptabel oppfølging av Avinor. De er en profesjonell statlig organisasjon som er vant til å forholde seg til kommuner, offentlige vedtak og reguleringsplaner. Jeg forventet at de rettet seg etter de vedtak som ble fattet, sier tidligere miljøvernminister Bård Vegar Solhjell til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det statsråd Jan Tore Sanner fra Høyre som har det øverste politiske ansvaret. Solhjell mener han bør undersøke hva som har skjedd. Sanners departement ønsker ikke å kommentere saken siden en søknad nå behandles av Ullensaker kommune.

- Nå holder vi på med en kartlegging av parkeringsplassene både på flyplassen og rundt flyplassen for å få en ordentlig oversikt over antallet og hva slags tillatelser som foreligger. Pr. i dag har vi ikke en samlet oversikt. Det er den vi nå er ute etter, sier kommunaldirektør Inger Kronen Tveranger i Ullensaker kommune til Finansavisen.

Avinor hevder de misforsto

- Målsetningen var å få ryddet opp i parkeringssituasjonen ved Oslo lufthavn. Vi har siden 2004 bygget en god del parkeringsplasser hvor vi var avhengig av midlertidige dispensasjoner fordi områdene ikke var regulert for parkering, sier avdelingssjef for areal og eiendomsutvikling i Avinor, Kim Lang, til Finansavisen.

Han opplyser at Avinor trodde dette var i orden da områdereguleringsplanen ble vedtatt i april 2013.

- Men vi ser nå i forbindelse med en annen sak med et privat parkeringsselskap utenfor flyplassen, at vår forståelse av jussen ikke var slik vi trodde. Vi har nå hatt møter med Ullensaker kommune og blitt enige om å sende en dispensasjon fra kravet om detaljregulering, sier Lang til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Trygve Hegnar: - Vi blir rundlurt
Klimahysteri? Varsler enda strengere utslippsmålinger