IKKE SOM I 2010: Ifølge Avinor er beredskapen denne gangen mye bedre enn da Eyafjallajökull hadde et utbrudd i 2010 (bildet). Arkivfoto: Ørjan F. Ellingvåg
IKKE SOM I 2010: Ifølge Avinor er beredskapen denne gangen mye bedre enn da Eyafjallajökull hadde et utbrudd i 2010 (bildet). Arkivfoto: Ørjan F. EllingvågVis mer

Avinor følger vulkanutbruddet tett

Luftrommet over Island stengt opp til 6000 meter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avinor skjerper oppmerksomheten ytterligere om faren for aske, etter et nytt utbrudd i Bardabunga-vulkanen på Island.

- Ekstrafokus i Bodø - Vi avventer om det blir aske og hvordan den eventuelt brer seg. Så passer vi på å ha bemanning for å håndtere en slik situasjon, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor til Dagbladet.

- Hvor mye bemanning behøver dere for å håndtere en slik situasjon?

- I utgangspunktet ikke så veldig mye mer enn vanlig, men et ekstra fokus i Bodø, som håndterer luftrommet mellom Norge og Island, sier Løksa.

Islands meteorologiske institutt har i dag hevet varselet for luftfarten til rødt, og den islandske flytrafikkontrollen har stengt luftrommet fra bakken og opp til 18.000 fot (6.000 meter), opplyser landets nasjonale sikkerhetssenter ifølge NTB.

- Sperrer ikke luftrom Løksa sier at det Avinor gjør i første omgang er å følge tett med på informasjonen fra islandske og europeiske myndigheter. Ifølge Løksa er luftfartsmyndighetene i Norge og Europa mye bedre forberedt nå enn før vulkanutbruddet i 2010.

- Hvis det blir som i 2010, blir konsekvensene for luftfarten mye mindre, sier han til Dagbladet.

Skulle det bli store mengder aske, vil konsekvensene likevel bli store også denne gangen.

- Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier lederen for underveistjenesten i Avinor Flysikring, Jan Gunnar Pedersen i en seks dager gammel pressemelding.

I meldingen går det fram at langt flere flyselskaper enn i 2010 nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner.

- Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Pedersen.