Avinor skjerper oppmerksomheten ytterligere om faren for aske, etter et nytt utbrudd i Bardabunga-vulkanen på Island.
- Ekstrafokus i Bodø - Vi avventer om det blir aske og hvordan den eventuelt brer seg. Så passer vi på å ha bemanning for å håndtere en slik situasjon, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor til Dagbladet.
- Hvor mye bemanning behøver dere for å håndtere en slik situasjon?
- I utgangspunktet ikke så veldig mye mer enn vanlig, men et ekstra fokus i Bodø, som håndterer luftrommet mellom Norge og Island, sier Løksa.
Islands meteorologiske institutt har i dag hevet varselet for luftfarten til rødt, og den islandske flytrafikkontrollen har stengt luftrommet fra bakken og opp til 18.000 fot (6.000 meter), opplyser landets nasjonale sikkerhetssenter ifølge NTB.
- Sperrer ikke luftrom Løksa sier at det Avinor gjør i første omgang er å følge tett med på informasjonen fra islandske og europeiske myndigheter. Ifølge Løksa er luftfartsmyndighetene i Norge og Europa mye bedre forberedt nå enn før vulkanutbruddet i 2010.
- Hvis det blir som i 2010, blir konsekvensene for luftfarten mye mindre, sier han til Dagbladet.
Skulle det bli store mengder aske, vil konsekvensene likevel bli store også denne gangen.
- Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier lederen for underveistjenesten i Avinor Flysikring, Jan Gunnar Pedersen i en seks dager gammel pressemelding.
I meldingen går det fram at langt flere flyselskaper enn i 2010 nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner.
- Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Pedersen.