Elfly-ulykken:

Avinor sjefen: - Fortsatt klokkertro på elfly

- Dette endrer ikke hvordan vi tenker, sier Dag Falk-Petersen.

LANDET I VANNET: Det var Avinors elfly som måtte sikkerhetslande i et vann utenfor Arendal onsdag. Video: NTB Vis mer

Dramatikken under Arendalsuka fikk onsdag sitt foreløpige høydepunkt da Avinors elfly måtte nødlande på vannet. Det var selskapets egen sjef, Dag Falk-Petersen, som satt ved roret.

- Vi hadde fløyet fire-fem slike turer allerede under Arendalsuka. De besto i å ta av fra Gullknapp flyplass, fly en liten runde og så ned tilbake til flyplassen. Alle turene hadde hittil gått helt problemfritt, sier Falk-Petersen til Dagbladet dagen derpå.

Denne gangen gikk det annerledes. På vei tilbake fikk nemlig flyet motorproblemer og endte i vannet Nornestjønn.

- Motoren ble borte

- Vi var på vei tilbake til Gullknapp, ca. 5-6 nautiske mil unna. Da kjente jeg på flyet og så på instrumentene at motorkraften var på vei bort. Kraften kom litt tilbake før den ble helt borte.

Falk-Petersen forteller at han umiddelbart sendte ut mayday og begynte å se etter et sted å lande.

NØDLANDING: Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo var ved godt mot etter nødlandingen. De tok seg til og med tid til en selfie.
Foto: Dag Falk-Petersen / NTB scanpix
NØDLANDING: Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo var ved godt mot etter nødlandingen. De tok seg til og med tid til en selfie. Foto: Dag Falk-Petersen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg visste jo at vi nå ville ende på bakken, selv om flyet var svært enkelt å manøvrere. Mangelen på motorkraft tatt i betraktning, forteller Avinor-sjefen.

Det første alternativet Falk-Petersen vurderte var et nærliggende jorde, men slo det fra seg da han oppdaget en høyspentmast som gikk over det. Da var det neste alternativet å sette flyet på sjøen.

- Jeg fikk satt ned flyet, og vi skled bortover vannet. Vi fikk ingen virkelig bråstopp, og det gikk egentlig ganske så greit for seg, omstendighetene tatt i betraktning.

REISENS SLUTT: Slik endte elfly-ferden for Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo onsdag. Begge kom uskadet fra hendelse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
REISENS SLUTT: Slik endte elfly-ferden for Dag Falk-Petersen og passasjer Aase Marthe Johansen Horrigmo onsdag. Begge kom uskadet fra hendelse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Tippet over

Etter at de hadde landet var likevel ikke dramatikken over. Flyet tippet over og Falk-Petersen og Horrigmo ble hengende opp ned.

- Vi fikk løst oss ut og klatret ut på vingen. Der fikk vi gitt hverandre en klem og konstaterte at dette gikk ganske så bra. Jeg må si jeg var imponert over hvor rolig min passasjer var under hele seansen.

Falk-Pedersen sier han fikk dratt flyet mot land, der det ble liggende med snuten ned i sjøen. Han og Horrigmo hoppet så i land.

- Jeg har vel 15 000 flytimer, men har aldri opplevd noe liknende. Dette var min første landing på vann noen gang, sier Falk-Pedersen

Brått og uventet

Avinor-sjefen vil ikke spekulere i hva som gjorde at motorkraften ble borte.

- Det å spekulere i årsak har jeg ikke noen forutsetninger for. Jeg lar det være opp til havarikommisjonen å konkludere.

Falk-Petersen forteller at det hele skjedde brått og uventet.

Nora Prestaasen, pressevakt i Avinor, bekrefter at flyet når er overlevert Statens havarikommisjon. Hun sier Avinor selv ikke har gjort noen undersøkelser om hva som kan ha gått galt.

Dagbladet har vært i kontakt med direktør i havarikommisjonen, William Bertheussen, som ikke kunne si noe om status på undersøkelsen av flyet så langt.

Tror på elfly

Hendelsen har ikke gjort Falk-Petersen mer skeptisk til elfly.

- Overhodet ikke. Vi har hatt 40-50 turer med dette flyet, og før nå har det oppført seg eksemplarisk. Det har vært en drøm å fly, sier han.

Han sier at elfly er definitivt en del av framtida til luftfarten.

- Det er ikke vi som skal kjøpe og operere flyene, men vi vet at Widerøe for eksempel planlegger å ta i bruk elfly på kortere ruter innen noen få år.

Andre ulykke med flytypen

Teknisk ukeblad (TU) melder torsdag at dette er den andre ulykken der et fly av denne typen er involvert.

I 2018 gikk et likt fly ned på et jorde i Nederland og en person omkom.

Produsenten sier ifølge avisa at det ikke ser likhetstrekk mellom ulykkene. Den europeiske luftfartsmyndigheten (EASA) fant det heller ikke nødvendig og sette flyet på bakken.

- Det vi foreløpig har av informasjon om nødlandingen i Norge, tap av motorkraft, tyder ikke på at det er noen likhetstrekk med ulykken i Nederland, uten at jeg kan gå mer i detalj ettersom dette er saker som undersøkes av landenes havarikommisjoner, forklarer administrerende direktør Ivo Boscarol i Pipistrel Group til TU.