Dramatikken under Arendalsuka fikk onsdag sitt foreløpige høydepunkt da Avinors elfly måtte nødlande på vannet. Det var selskapets egen sjef, Dag Falk-Petersen, som satt ved roret.
- Vi hadde fløyet fire-fem slike turer allerede under Arendalsuka. De besto i å ta av fra Gullknapp flyplass, fly en liten runde og så ned tilbake til flyplassen. Alle turene hadde hittil gått helt problemfritt, sier Falk-Petersen til Dagbladet dagen derpå.
Denne gangen gikk det annerledes. På vei tilbake fikk nemlig flyet motorproblemer og endte i vannet Nornestjønn.
- Motoren ble borte
- Vi var på vei tilbake til Gullknapp, ca. 5-6 nautiske mil unna. Da kjente jeg på flyet og så på instrumentene at motorkraften var på vei bort. Kraften kom litt tilbake før den ble helt borte.
Falk-Petersen forteller at han umiddelbart sendte ut mayday og begynte å se etter et sted å lande.
- Jeg visste jo at vi nå ville ende på bakken, selv om flyet var svært enkelt å manøvrere. Mangelen på motorkraft tatt i betraktning, forteller Avinor-sjefen.
Det første alternativet Falk-Petersen vurderte var et nærliggende jorde, men slo det fra seg da han oppdaget en høyspentmast som gikk over det. Da var det neste alternativet å sette flyet på sjøen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger