TIL MEKLING: Norwegians amerikanske kabinansattes fagforening har bedt amerikanske myndigheter mekle, etter store problemer med å få startet tarifforhandlinger. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos under et pressetreff på hovedkontoret på Fornebu på fredag - samme dag som National Mediation Board (NMB) meddelte Norwegian at en sak er opprettet.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
TIL MEKLING: Norwegians amerikanske kabinansattes fagforening har bedt amerikanske myndigheter mekle, etter store problemer med å få startet tarifforhandlinger. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos under et pressetreff på hovedkontoret på Fornebu på fredag - samme dag som National Mediation Board (NMB) meddelte Norwegian at en sak er opprettet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Avlyste tariffmøte: - Sorry, dere må jobbe, sa Norwegians bemanningsselskap

Norwegians kabinansatte i USA har i snart fire måneder bedt om lønnsforhandlinger. Nå ber de myndighetene mekle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter flere måneders forsøk på få Norwegian til forhandlingsbordet, har de amerikanske kabinansatte i fagforeningen Norwegian Cabin Crew Association (NCCA) mistet tålmodigheten.

De frykter at de er offer for en treneringstaktikk.

Nå har de bedt USAs nasjonale meklingsorgan National Mediation Board (NMB) ta saken.

- Hastesak

Ifølge presidenten i NCCA, Valentin Lorien, haster det med å starte forhandlingene med Norwegians bemanningsselskap OSM Aviation, fordi medlemmene ikke har noen tariffavtale som beskytter dem.

«OSMs advokatfirma fortalte oss at de ikke behøver å konsultere oss på noen nye endringer av våre arbeidsforhold fordi vi ennå ikke har en tariffavtale», skriver Lorien til Dagbladet.

Han forteller at det har vært ytterst vanskelig å få OSM og Norwegian til forhandlingsbordet.

«De føler visst at det er mer behagelig å bruke tusenvis av dollar på advokathonorarer enn å sette seg ned og snakke med sine egne ansatte», bemerker Lorien syrlig.

Uenigheten med NCCA kommer ei drøy uke etter at OSM Aviation meldte om en samarbeidsavtale med Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF). Ifølge fagforeningen Parat betyr ikke avtalen at ITF aksepterer OSM Aviation og Norwegians bemanningsmodell.

Måtte jobbe

Striden med NCCA tilspisset seg da OSM Aviation i midten av desember avlyste et planlagt forhandlingsmøte den 18. januar fordi NCCAs representanter måtte jobbe den dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NCCA opplyser at senere framstøt for å få arbeidsplanene justert så de likevel kan møte, ikke har ført fram.

Ifølge NCCA er det uklart om OSM bruker kollisjonen med arbeidsplanene «som en unnskyldning for å avlyse møtet eller om de mangler myndighet til å endre på arbeidsplanen».

AVVISER TRENERING: -- Absolutt ikke, sier OSM Aviation-sjef Espen Høiby når Dagbladet spør om han trenerer forhandlinger med de amerikanske kabinansatte. Foto:  Lise Åserud / SCANPIX
AVVISER TRENERING: -- Absolutt ikke, sier OSM Aviation-sjef Espen Høiby når Dagbladet spør om han trenerer forhandlinger med de amerikanske kabinansatte. Foto: Lise Åserud / SCANPIX Vis mer

- Absolutt ikke, sier OSM-sjef Espen Høiby på telefonen, da Dagbladet spør om han prøver å trenere møtet med NCCA. Før han forsvinner inn i et møte, ber han om å få Dagbladets spørsmål på epost.

Årelang strid

Striden mellom Norwegians bemanningsselskap OSM Aviation og de amerikanske kabinansatte er årelang, med flyselskapet Norwegian som en motvillig deltaker.

Prosessen med å bli valgt som de kabinansatte representant var omgitt av mye bråk - blant annet ble SAS' informasjonssjef trukket inn - men Norwegian og OSM måtte etter en avstemning i august i fjor godta at NCCA ble de kabinansattes representant med forhandlingsrett.

Fordi de kabinansatte i OSM Aviation i april i fjor fikk gjennomslag for at både OSM Aviation og Norwegian skal anses som deres arbeidsgivere, var det Norwegian som sist i september fikk en forespørsel fra NCCA om en startdato for tarifforhandlinger.

Ifølge NCCA sendte Norwegian deretter brevet videre til OSM Aviation, hvor Norwegian eier halvparten av aksjene.

- Lyttet til medarbeiderne

Driftsdirektør Åse Mikkelsen i OSM skriver til Dagbladet at OSM i god tid la til rette for møtedatoer som skulle ta hensyn til de ansattes arbeidsplaner. Ifølge Mikkelsen oppsto det senere endringer «som gjorde at en av NCCAs representanter allikevel ikke kunne delta i møtet den 18. januar».

På Dagbladets spørsmål om ikke OSM har myndighet til å gjøre endringer i arbeidsplanene, slik NCCA mistenker, svarer Mikkelsen slik:

«Jo, det har vi. Vi valgte imidlertid å lytte til medarbeiderne og å tilpasse oss det vi oppfattet var deres ønske».

NCCA har en litt annen versjon.

Fram-og-tilbake-krangel

«Gjennom de siste månedene har vår fagforening og ledelsen hatt en fram-og-tilbake-krangel med ledelsen om deres avgjørelse om å avlyse det planlagte møtet den 18. januar 2017. Ledelsens grunn for å kansellere vårt møte den 18. januar er at de «oppdaget» at fagforeningens representanter har arbeidsplaner som kommer i konflikt med denne datoen», skrev NCCA i en oppdatering mandag.

Åse Mikkelsen skriver at OSM Aviations medarbeidere i USA er fast ansatt og har meget konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår.

« Vi vil gjøre vårt ytterste for at forhandlingene skal foregå på konstruktivt vis og i en god atmosfære», skriver hun.

Ifølge Mikkelsen ser OSM Aviation fram til å få en tariffavtale og ønsker å komme i gang med forhandlingene så snart som mulig.

«Derfor har vi også gjennomgått og sagt, at vi gjerne uansett møter NCCA den 18. januar om de skulle ønske det», skrev Mikkelsen igår til Dagbladet.

Valentin Lorentin bekrefter at han mandag fikk et tilbud om å møtes i dag, men at NCCA ikke har fått noen beskjed om hvordan kollisjonen med arbeidsplanen skal løses.

- Vil ha konstruktiv dialog

I mellomtida er altså National Mediation Board (NMB) brakt inn i saken.

«En megler vil bli gitt denne saken og vil kontakte deg for å sette opp møter», skriver NMB i et brev for fire dager siden. Brevet er adressert til Norwegian Air Shuttles HR-sjef Jan Dahm-Simonsen, OSM-sjef Espen Høiby og NCCAs president Valentin Lorien.

«Møtet det refereres til her ble utsatt fordi en av NCCAs representanter ikke hadde anledning til å delta. Vi er opptatt av at OSM Aviation og den amerikanske fagforeningen skal ha en god og konstruktiv dialog. Vi bidrar naturligvis til å tilrettelegge for at planlagte møter gjennomføres. Vi er opptatt av at dette møtet skal avholdes så fort som mulig, noe som gjentatte ganger har blitt understreket overfor NCCA», skriver Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.