Avskaffer helvete

Navn: Kjetil GrandalAlder: 43 Yrke: Universitetslektor

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Søndag 25. januar 1953 holdt Ole Hallesby radiohøymesse i NRK og sa blant annet: «Hvordan kan du som er uomvendt legge deg til å sove om kvelden - du som ikke vet om du våkner i din egen seng eller i helvete?» I februar i år forsvarte Kjetil Grandal sin doktoravhandling for det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Der konkluderte han at helvete ikke fins, og at det i himmelen vil være plass til alle. Absolutt alle.

Grandal har en sjelden bakgrunn som teolog: 26 år gammel hadde han avsluttet realfagstudiet med hovedfag i sannsynlighetsregning. Om nytteverdien av realfag i et teologisk studium sier han til Dagboka: - Med bakgrunn i et slikt studium blir du ikke redd for logiske utfordringer. Det betyr ikke at jeg tror at alle gåter kan forklares logisk. Det betyr at man ikke skal gi seg for raskt med logikken.

På gresk fins et ord som dekker tanken om at Jesu frelsesgjerning gjelder alle mennesker. Det er apokatastasis . Ifølge avisa Vårt Land, som vi i slike spørsmål har stor tiltro til, og som i går hadde et tosiders intervju med Grandal, er apokatastasis-tanken omstridt. Teologer som Martin Luther og Eberhard Jüngel har opp gjennom åra satt store spørsmålstegn ved motsetningen mellom Guds angivelige store kjærlighet og de bibelske beskrivelser av helvetes evige pine. Grandal konkluderer i sin sterkt roste doktoravhandling at hvis kristen tro tar Guds grensesprengende kjærlighet på alvor, har den et velbegrunnet håp om at Gud til slutt vil inkludere alle mennesker i sitt fellesskap. Uansett om man tror eller ikke tror.

Vi innvender at da vil himmelen etter hvert også fylles opp med tyranner som Hitler og Stalin og mange andre. Han svarer: - Vi må ikke tilsløre forskjellen mellom offer og overgriper, men ta historien på alvor. Hvis Gud fins, må man tale om et oppgjør. Det er imidlertid noe helt annet enn den evige pine. Også Hitler og Stalin har en gang vært barn, sier han. Også når det gjelder den norske kirkes holdning til homofili, er han sterkt kritisk: Da den kristne religion ble til, representerte den en kjærlighet som var langt mer sjenerøs enn det samtida kjente. Det er selve kjernen. Derfor er det pinlig at kirken i dag ligger tiår etter samfunnsutviklingen for øvrig. Det skulle vært en selvfølge at de homofile var inkludert. Alt annet er misbruk av tekstene.

I doktormiddagen serverte hans vidunderlige kjæreste Ann-Karin apokatastas-is til dessert. Andre gleder i hans liv er musikken og det fantastiske arbeidsmiljøet på det teologiske fakultet.