Avsky mot «cannabis-kosmetikk»

Ungdom Mot Narkotika reagerer kraftig på en ny serie kosmetikkprodukter som bærer navnet «Hemp».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Serien med kosmetikkprodukter er fra selskapet The Body Shop, og ble i Storbritannia lansert med store plakater av cannabis-bladet og slagord som på ulike måter spiller på cannabisplanten, skriver Klassekampen.

Et av produktene inneholder ifølge avisen frøolje fra planten, og på produktemballasjen er det ett cannabisblad og ordet «Hemp». Ungdom Mot Narkotika reagerer kraftig på symbolbruken, og mener at argumentasjonen og slagordene som The Body Shop bruker, likner legaliseringsbevegelsens, skriver avisen.

Informasjonsdirektør Hilde Vanvik i The Body Shop mener Ungdom Mot Narkotika tolker de nye produktene helt urimelig. Hun sier at selskapet ikke er positivt til narkotika, og at markedsføringen i Storbritannia er ment som en fleip. Vanvik sier at produktene vil få en annen markedsføring i Norge.

- Vi vil ikke ha plakater med cannabisblader på. Bladet vil bare være på selve produktemballasjen, sier Vanvik. Serien skal ifølge Klassekampen lanseres mandag.

Sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa skriver i et brev til The Body Shop at hun anmoder om at produktene trekkes. Informasjonsdirektør Vanvik sier at selskapet selvsagt tar henvendelsen alvorlig, men at det neppe blir aktuelt å stanse lanseringen.

(NTB)