- Avslørende «Sleipner»-høring

BERGEN (Dagbladet): - Vi har fått avslørt store mangler i sikkerhetsansvaret og hørt unnfallende svar fra dem som er blitt spurt ut, sier Roy E. Furre i støttegruppa for dem som ble rammet av Sleipner-tragedien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi opplever at rederiet legger ansvaret over på sjøfartsmyndighetene. HSD har et langt synderegister fra tidligere ulykker, men det virker ikke som om de har forsøkt å være aktive i forhold til å forhindre konsekvensene av nye ulykker, sier Roy E. Furre.

Flere alvorlige forhold ble avslørt da kommisjonen etter Sleipner-havariet spurte ut sentrale ledere i rederiet HSD i går.

Fant ikke tid

En godt forberedt kommisjon reiste begrunnede spørsmål til ledelsen i Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD). Undersøkelser foretatt av Meteorologisk institutt har vist at rederiet hadde rikelig anledning til å få testet ut «Sleipner» i hardt vær i fjor høst. Likevel fant ikke rederiet tid til å gjennomføre testen som var krevd fra Sjøfartsdirektoratet.

Det var gitt en midlertidig driftstillatelse for å gå i én meter signifikant bølgehøyde, men kommisjonen mener å kunne dokumentere at «Sleipner» har gått i høyere bølger en rekke ganger.

Praktisk umulig

Det ble bekreftet under høringen at selskapet ikke har gjennomført alle de risikoanalysene som kreves.

Kommisjonens medlem Stig Bystedt sa rett ut at det var praktisk umulig å entre flåtene fra hoveddekket på «Sleipner» når vinden blåste bølger mot langsiden av båten der flåtene var plassert.

Teknisk leder Terje Fivelstad, maritim instruktør Arne P. Halhjem, maritim inspektør Jan Kenneth Østervold og divisjonssjef Bjørn Pedersen ble alle stilt spørsmål om hvem som hadde det øverste sikkerhetsansvaret, men ingen av dem klarte å avklare dette på en overbevisende måte.