PENGEKAMP: Røyken hadde knapt lagt seg over det utbrente skipet før den beinharde kampen om forsikringsmillionene startet.
PENGEKAMP: Røyken hadde knapt lagt seg over det utbrente skipet før den beinharde kampen om forsikringsmillionene startet.Vis mer

Avslører beinhard kamp om millioner i forsikringspenger

Politiet har skaffet ny dokumentasjon om pengestrømmen i kjølvannet av brannkatastrofen som kostet 159 personer livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Oslo-politiet har samlet store mengder nye dokumenter og avhørt en rekke personer med kjennskap til Scandinavian Star som kaster nytt lys over økonomisporet - om noen tente på skipet for å heve forsikringspengene.

Etter det Dagbladet erfarer avslører hittil ukjente dokumenter en beinhard kamp om forsikringsmillionene. Politiet har engasjert nye sakkyndige til å følge økonomisporet, for å sjekke ut mulige motiv.

Samtidig skal politiet ha avdekket skipets reelle markedsverdi.

Vendepunkt Røyken hadde knapt lagt seg fra det utbrente skipet på kaia i Lysekil før kampen om forsikringsmillionene startet. Flere velrenommerte advokatfirmaer jobbet med oppgjøret og Oslo-politiet skal nå ha sikret seg et unikt innblikk i hva som skjedde. De nye dokumentene og avhørene skal være et vendepunkt i etterforskningen, etter det Dagbladet forstår.

I tiden etter brannen var det hektisk møtevirksomhet om forsikringsoppgjøret. Dokumentasjonen skal gi et bilde av hvem som møttes og hva som ble sagt. Etter det Dagbladet forstår var Sea Escape med direktør Niels Erik Lund i spissen mer sentrale i forhandlingene om forsikringspengene enn det som tidligere er kjent. 

Markedsverdien Samtidig skal politiet ha klart å dokumentere Scandinavian Stars reelle markedsverdi. Avhør av vitner med gode kunnskaper om skipshandel og dokumenter som hittil ikke har vært kjent viser at rederiet Sea Escape med base i Miami i USA kjøpte Scandinavian Star fra Stena Line den 30. mars 1990 for seks millioner dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sea Escape skal samtidig ha avtalt å selge skipet videre til den danske rederen, Henrik Johansen for 21 millioner dollar. Samme dag ble skipet overført til Johansens kommandittselskap KS Scandinavian Star. Dette betraktes som en papirforretning fordi Johansen ikke betalte for skipet og Sea Escape sto registrert som eier da det brant. 

Transaksjonen må ses i lys av at Sea Escape i flere år hadde leid skipet fra Stena Line og i lengre tid hadde forsøkt å selge Scandinavian Star for 21 millioner dollar.

Politiet skal ha avhørt selskaper som vurderte å kjøpe skipet, men kun ville betale seks-sju millioner dollar. Flere erfarne skipsmeklere skal ha forklart at dette var skipets reelle verdi. 

Høy forsikring Etter å ha kjøpt skipet klarte Sea Escape å få forsikret det for 24 millioner dollar hos Fjerde Sø. For å få utbetalt et beløp på fire ganger markedsverdien måtte imidlertid skipet være totalskadet.

- Dette er viktig å merke seg. Vi mener det er nettopp derfor skipet ble påtent hele seks ganger. Det skulle totalskades for å oppnå maksimal forsikringsutbetaling, sier skipsteknisk utreder i Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star, Gisle Weddegjerde til Dagbladet.

Kjente hverandre Fjerde Sø tilbød ni millioner dollar i erstatning for skipet og truet med å gå til rettssak hvis Sea Escape ikke godtok dette. Til slutt ble det forhandlet fram en utbetaling på 14 millioner dollar til Sea Escape.

- I midten av april 1990 sendte Sea Escape ut pressemelding om at de ikke hadde noe med skipet å gjøre. Likevel fikk de utbetalt forsikringspengene og det som Dagbladet nå bringer fram viser at Sea Escape var involvert og at selskapet og Henrik Johansen tydeligvis kjente hverandre godt. Det får en til å stille seg en del spørsmål om hva som har foregått, sier Gisle Weddegjerde.

Avhør hemmeligholdt Høsten 2014 ble Niels Erik Lund for første gang noensinne avhørt av politiet om sin befatning med skipet. Avhøret har så langt vært hemmeligholdt av politiet.

- Det ligger praktiske grunner bak det, sier politiadvokat Hanne Fauske ved Oslo politidistrikt til Dagbladet.

- Vi jobber på spreng med økonomisporet, men jeg kan ikke gå inn på enkeltheter utover at etterforskningen ikke er rettet spesielt mot noen personer eller selskaper, sier Fauske.

Dagbladet har gjentatte ganger tatt kontakt med Lund vedrørende den nye politietterforskningen, men han har ikke svart på henvendelsene.

Stor utbetaling Mike Axdal i den danske støtteforeningen overlevde brannen og har siden 1990 drevet egen etterforskning.

- Eierskiftet til Henrik Johansen skjedde aldri, men han oppnådde 60 millioner i skattefradrag for papirhandelen. Sea Escape eide skipet da det brant og derfor fikk de forsikringspengene. Men jeg er sikker på at de i hvert fall klarte å få utbetalt 20 millioner dollar, sier Mike Axdal til Dagbladet.

Han legger til at han har hevdet dette overfor norske og danske myndigheter i årevis - uten å bli hørt.

CANDI: Scandinavian Star ble omdøpt til Candi etter brannen og lå lenge ved kaia i Southampton. Foto: Jan Harsem.
CANDI: Scandinavian Star ble omdøpt til Candi etter brannen og lå lenge ved kaia i Southampton. Foto: Jan Harsem. Vis mer

- Men motivet for brannen er klarere nå enn noen gang før. Det er bare å se alt dette i sammenheng så forstår man hvor mye eierne kunne tjene på dette, hevder Axdal.

Politiet skal også ha innhentet dokumentasjon på at Sea Escape planla å starte et nytt selskap som skulle overta vraket av skipet da det lå til havn i Southampton. Det nystartede selskapet planla å overta skipet for vekslepenger - pusse det opp og sette det i drift et helt annet sted i verden.

I 1994 ble skipet solgt på tvangsauksjon for to millioner dollar til selskapet St. Thomas Cruises og døpt Regal Voyager. International Shipping Partners opererte skipet. Dette selskapet ble styrt av de samme som sto bak Sea Escape, med Lund i spissen.

Nye sakkyndige For å grave enda mer i disse forholdene og følge opp økonomisporet har Oslo-politiet fått oppnevnt to nye sakkyndige, Trine-Lise Wilhelmsen og Georg Scheel. Begge skal gjennomgå alle avtaleforhold vedrørende kjøp, salg og leie av Scandinavian Star - «følge pengene», som det heter.

Politiets nye dokumentasjon rundt dette er sentralt i deres arbeid. Hovedoppgaven blir å avdekke eventuelle uregelmessigheter i alt som vedrører skipet.

Wilhelmsen har bred erfaring med dette som direktør for Nordisk institutt for Sjørett, mens Scheel i årevis jobbet med lignende saker som advokat og direktør i Nordisk Skibsrederforening. Scheel leder an i arbeidet og de sakkyndige skal avlegge en rapport innen midten av mars.

- Det er en del dokumenter å gå igjennom og vi skal vurdere og påpeke spesielle ting vi måtte komme over, sier Scheel til Dagbladet.
Utover det ønsker han ikke å kommentere de sakkyndiges arbeid.

LES OGSÅ: - Det var en djevelsk plan
DET SISTE OM ETTERFORSKNINGEN