- UNYANSERT: Venstres Terje Breivik mener Siv Jensens framstilling av flyseteavgiften, og hvilken rolle regjeringspartiene spilte, i beste fall er unyansert. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
- UNYANSERT: Venstres Terje Breivik mener Siv Jensens framstilling av flyseteavgiften, og hvilken rolle regjeringspartiene spilte, i beste fall er unyansert. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Avslører spillet i kulissene: Mener Siv tåkelegger flyseteavgift

Venstre avslører nå spillet i kulissene som førte til flyseteavgiften, og ber Siv Jensen og Frp ta ansvar for regjeringspartienes eget forslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg har høy terskel for å referere fra det som skjer rundt forhandlingsbordet, men når representanter fra Frp, både tidligere og nåværende ledere, tegner et bilde som i beste fall er unyansert, så har jeg et behov for å korrigere. FrP må i likhet med Venstre og de andre samarbeidspartiene ta ansvar for avgiften, sier Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik, til Dagbladet.

Siv Jensen har tidligere sagt til Dagbladet at Frp har «akseptert» avgiften som en del av budsjettforliket, og at det ikke var en del av regjeringens budsjettforslag.

Men Breivik påpeker på at det er feil at avgiften kom på plass i 12. time under budsjettforhandlingene, og tilbakeviser at det var Venstres primærforslag.

- Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff. Da må vi også forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret. Vi har selv en miljøavgift på flyreiser i vårt alternative statsbudsjett, men regjeringen la fram et annet alternativ. Vår  modell ville verken ha vært potensielt konkurransevridende eller EØS-stridig, og det ville utvilsomt ha vært en miljøavgift, sier Breivik.

Ryanair sier opp Før jul varslet regjeringen at de vil innføre en flyeseteavgift på 80 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en særavgift på flyreiser som er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april 2016. Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner.

Ryanair har i etterkant annonsert at de sier opp avtalen med flyplassen på Rygge i Østfold, og hevder at årsaken er den omstridte avgiften. Nå står flyplassen står i fare for å bli nedlagt.

Konkurransetilsynet skrev i et høringssvar tidligere i uka at avgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utsettes for å utredes nærmere.

Ønsket annet alternativ Nå ønsker Venstre å slå tilbake mot det de beskriver som «myter» om avgiften. I en kronikk i Dagbladet i dag skriver Breivik blant annet følgende:

«Grunnen til at det ble en avgift på flyreiser, og ikke på andre betydelige forurensningskilder som utslipp fra olje- og gassproduksjon eller fra biltrafikk, er Frps motstand mot å avgiftslegge disse sektorene.»

- Men dere har selv et ansvar for avgiften som ble vedtatt?

- Definitivt. Den kom tidlig i forhandlingene, og vi har gått flere runder på den modellen. Ideelt sett ville vi ha startet med andre utslipp, men det var ikke mulig å få til. De haster med å bruke avgiftssystemet for å redusere utslipp, og denne avgiften har definitivt en effekt, svarer Breivik.

- Kan det komme endringer i lys av Konkurransetilsynets høringssvar?

-Hvorvidt regjeringen ønsker å gjøre endringer innenfor rammene i lys av høringssvaret, det må regjeringen svare på.

- Vi tar ansvar Dagbladet spurte om kommentar fra Siv Jensen, og fikk svar fra statssekretær Jørgen Næsje:

- Regjeringen tar ansvar for å gjennomføre flypassasjeravgiften Stortinget har vedtatt, men Stortinget må selv ta ansvar for sine vedtak. Jeg forutsetter at Stortinget sørger for å ha tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Regjeringen foreslo ikke noen flypassasjeravgift da den la frem sine budsjettproposisjoner i høst, skriver Næsje i en epost, og legger til:

- Venstre hadde en flypassasjeravgift med en noe annen innretning i sitt alternative budsjett, men den ville måtte notifiseres til ESA, og man kunne ikke budsjettere med den fra 2016. Stortinget valgte derfor en enklere modell. Når høringsrunden er avsluttet, vil Finansdepartementet gå gjennom svarene på vanlig måte.

Hans Andreas Limi, finanspoltitisk talsperson for Frp, satt i budsjettforhandlingene og bekrefter at modellen som ble vedtatt kom som forslag fra regjeringspartiene.

- Frp tar ansvar for budsjettforliket. Vi skulle helst ha sett en avtale uten en flypassasjeravgift, men vi står bak totaliteten i budsjettet. Venstre ville ha en rekke avgiftsøkninger, men vi landet på denne modellen fordi den var gjennomførbar i 2016.