Avslørt av sin egen teknologi

Slik fant vi Forsvarets skip hos paramilitære grupper i Vest-Afrika.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På papiret solgte Forsvaret fartøyene KNM «Hessa» og KNM «Vigra» til en portugisisk privatperson via fjernauksjon på Internett. Men ved hjelp av skipenes automatiske identifikasjonssystem (AIS), som utveksler informasjon om identitet, posisjon, fart, kurs og liknende, har Dagbladet kunnet følge skipene fra de forlot Egersund 19. mars i fjor til de ankom Limbé i Kamerun 23. mai samme år.

Dagbladet sporet båtene og fant gjennom avanserte nettsøk, inkludert verktøy for bildegjennkjenning, fram til de nye eierne: Sikkerhetsselskapet Bush Marine Service i den kamerunske havnebyen Douala.

Skrøt Sjøfolkene som hentet to norske marinefartøyene skrøt av at «Norge er et enkelt land å kjøpe krigsskip fra». Det til tross for at regjeringen selv mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk.

- Hva disse skal brukes til? Jakt på pirater. Det er bare å sette våpen på dem, skal en gruppe garvede britiske sjøfarere ha skrytt da de hentet båtene i mars i fjor. Dagbladet har ikke omtalt disse båtene før.

Ifølge en kilde kunne sjøfolkene fortelle at Norge var et enkelt sted å skaffe gamle marinefartøy. Skipene ble lagt ut for salg på Internett, og det var bare å komme og hente dem.

HENTER MARINESKIP: Her bunkrer KNM «Hessa» og KNM «Vigra» i Egersund, før de britiske sjøfolkene starter den lange reisen til Limbé i Kamerun. De la aldri skjul på at båtene skulle påsettes våpen, og brukes til piratjakt. Foto: Privat.
HENTER MARINESKIP: Her bunkrer KNM «Hessa» og KNM «Vigra» i Egersund, før de britiske sjøfolkene starter den lange reisen til Limbé i Kamerun. De la aldri skjul på at båtene skulle påsettes våpen, og brukes til piratjakt. Foto: Privat. Vis mer

Vitner som støtte på sjøfolkene da de bunkret opp i Egersund, sier britene ikke la skjul på hvor skipene skulle. Mannskapet hadde lang erfaring med å hente skip til det afrikanske markedet. De to skoleskipene fra Sjøforsvaret var ifølge sjøfolkene i veldig god stand, og skulle leveres til paramilitære piratjegere et sted i Vest-Afrika.

Glemte eksportkontroll Forsvaret har fram til nå benektet enhver kjennskap til at også KNM «Hessa» og KNM «Vigra» har endt opp hos vestafrikanske paramilitære.

Samtidig viser dokumenter at selgerne hos Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) glemte å få salget godkjent av eksportkontrollen i Utenriksdepartementet.

«Var ganske sikker på at vi hadde søkt om vurdering av lisensplikt på Hessa og Vigra. Fartøyene er solgt til Portugisisk eier. Fartøyene er registrert under engelsk flagg, og følger således engelsk jurisdiksjon. Vi klarer ikke finne noe papirer hos oss som tilsier at vi har bedt om eller mottatt svar vedrørende vurdering av lisensplikt», skriver den ansvarlige offiseren i en e-post til UD 13. mars 2013.

HENTET: Tre av fartøyene ble hentet av lasteskipet HR Constitution i Horten 25. november i fjor. Dagbladet har sporet skipets ferd til Nigeria.  Foto: Jens Petter Kværk
HENTET: Tre av fartøyene ble hentet av lasteskipet HR Constitution i Horten 25. november i fjor. Dagbladet har sporet skipets ferd til Nigeria. Foto: Jens Petter Kværk Vis mer

Skipene var verken registrert i England eller under engelsk jurisdiksjon, slik det ble hevdet. Offiseren vil i dag ikke snakke med Dagbladet.

Har sporet skipene Ved hjelp av AIS-systemet og data lagret hos det kanadiske selskapet exactAIS, har Dagbladet kartlagt bevegelsene til ni norske marinefartøy som mer eller mindre gikk rett til paramilitære eiere i Vest-Afrika. Noe Forsvaret har benektet enhver kjennskap til.

Ved hjelp av avanserte nettsøk, inkludert verktøy for bildegjennkjenning, har vi gjenfunnet båtene og de nye eierne på stedene de opererer i fra.

KNM «Hessa» og KNM «Vigra» er blant disse. Den nye eieren, sikkerhetsselskapet Bush Marine Service, skryter av sine nye båter, som de har «ervervet fra den norske marinen». De heter nå «Mary I» og «Mary II».

KANONER: Dagbladet har blant annet avdekket at Forsvaret selv inviterte representanter for vestafrikanske paramilitære til Norge for å kjøpe marinefartøy. Noe Forsvaret fram til nå har benektet ethvert kjennskap til. Her er KNM «Terne» på tokt langs Bonny River i Nigeria, utstyrt med 20 millimeter kanoner. Faksimile: Dagbladet 1. oktober 2014
KANONER: Dagbladet har blant annet avdekket at Forsvaret selv inviterte representanter for vestafrikanske paramilitære til Norge for å kjøpe marinefartøy. Noe Forsvaret fram til nå har benektet ethvert kjennskap til. Her er KNM «Terne» på tokt langs Bonny River i Nigeria, utstyrt med 20 millimeter kanoner. Faksimile: Dagbladet 1. oktober 2014 Vis mer

Selskapet skriver at væpnede partruljeskip er den beste medisin mot piratproblemene i Vest-Afrika.

Kartet viser også hvordan KNM «Terne», «Geir», «Stegg», «Hessa», «Vigra» og KV «Titran» fant veien til Vest-Afrika.

I tillegg har Dagbladet sporet lasteskipet HR «Constitution», som hentet de tidligere missiltorpedobåtene KNM «Falk», «Jo» og «Tjeld» i Horten, og leverte dem til den nigerianske krigsherren Tompolos sikkerhetsselskap i Lagos.

BORTE: Dagbladet har blant annet avdekket at en stor mengde kontrakter og dokumenter i saken er sporløst forsvunnet fra Forsvarets arkiver. Faksimile: Dagbladet 29. september 2014.
BORTE: Dagbladet har blant annet avdekket at en stor mengde kontrakter og dokumenter i saken er sporløst forsvunnet fra Forsvarets arkiver. Faksimile: Dagbladet 29. september 2014. Vis mer

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (Pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
Forsvaret innleder full ekstern granskning etter krigsskip-avsløringene
Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg
Også Tollvesenet skal granske Forsvarets båtsalg
Regjeringen strammer inn regelverket etter Dagbladets avsløringer
Millionkontrakter og dokumenter er sporløst forsvunnet
Inviterte krigsherrens menn til Norge for å kjøpe krigsskip
Forsvarsministeren: - Det som kommer fram er veldig alvorlig
Brende og Søreide må svare for «Nigeria-båtene»
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria
På papiret solgte Forsvaret fartøyene til en portugisisk privatperson via fjernauksjon på Internett. Men ved hjelp av skipenes automatiske identifikasjonssystem (AIS), som utveksler informasjon om identitet, posisjon, fart, kurs og liknende, har Dagbladet kunnet følge skipene fra de forlot Egersund 19. mars i fjor til de ankom Limbé i Kamerun 23. mai samme år. Dagbladet sporet båtene og fant fram til de nye eierne - sikkerhetsselskapet Bush Marine Service i den kamerunske havnebyen Douala — gjennom avanserte nettsøk, inkludert verktøy for bildegjennkjenning.

SIST UT: Både under den rødgrønne og den blåblå regjeringen har Forsvaret solgt båter til det paramilitære markedet i Vest-Afrika. KV «Titran» (bildet) ble solgt så sent som i desember 2013, og gikk fra Norge i mars og var framme i Nigeria 5. mai i år. Foto: Terje Moen
SIST UT: Både under den rødgrønne og den blåblå regjeringen har Forsvaret solgt båter til det paramilitære markedet i Vest-Afrika. KV «Titran» (bildet) ble solgt så sent som i desember 2013, og gikk fra Norge i mars og var framme i Nigeria 5. mai i år. Foto: Terje Moen Vis mer