HERVÆRK: Her har QR-kodene på flere el-sparkesykler blitt tegnet over med sprittusj. Video: Edvard Karijord. Reporter: Embla Hjort-Larsen / Dagbladet Vis mer

Avslørte hærverk: - Kan virke organisert

Mannen ble tatt på fersken mens han skal ha gjort en etter en av sparkesyklene i gata umulig å bruke.

Publisert

Han skulle bare leie en elektrisk sparkesykkel for å komme seg tilbake til jobb. Men der stoppet også det som normalt sett skulle vært en enkel sak for Edvard Karijord.

26-åringen hadde denne uka stresset rundt i Oslo sentrum, og vilel komme seg raskt tilbake til kontoret. Etter å ha sjekket utleie-appen for flere el-sparkesykler fant han den nærmeste. Da han skulle scanne QR-koden for å starte sykkelen, skjedde det imidlertid ingenting.

Årsaken var at noen hadde tatt en svart tusj og farget over den lille rubrikken på styret. Og mannen som sto bak, var ifølge Karijord ikke langt unna.

ULYKKE: Politiet i Oslo melder om en el-sparkesykkelulykke i Waldemar Thranes gate i Oslo. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

- Overrasket

- Jeg så en mann som gikk foran meg, og som gikk mot den sykkelen. Men i stede for å booke sykkelen tok han opp en sprittusj og tegnet over hele QR-koden før han gikk videre, forteller han til Dagbladet.

Karijord valgte å ta opp telefonen sin og filme mannen. Ifølge 26-åringen fortsatte vedkommende oppover gata. Der brukte han samme metode for å sette minst fire andre el-sparkesykler ute av spill.

I ettertid har han vist videoen til flere av vennene sine. De har selv opplevd liknende hendelser flere steder i hovedstaden.

- Jeg bruker ikke sparkesykler så ofte så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg ble ikke direkte irritert men overrasket over at noen hisser seg såpass mye opp over sparkesyklene. Det kan nesten virke litt organisert, sier Karijord.

- Svekker saken

Dagbladet har vært i kontakt med el-sparkesykkelselskapene Voi, Tier og Bolt, som alle leier ut sykler i Oslo. De forteller alle om erfaring med hærverk av denne typen, men sier det ikke er veldig utbredt.

De synes likevel det er beklagelig at motstandere av el-sparkesyklene, som både har trofaste tilhengere og sterke mostandere, blir utsatt for slike handlinger. Christina Moe Gjerde, dagligleder for Voi i Finland og Norge synes det er dumt at debatten er kommet dit hvor ulovlig vandalisme blir et argument.

- Jeg tror det svekker saken til motstanderne. Hvis målet deres er å oppnå sympati tror jeg det finnes andre måter å gjøre det på, mener hun.

Dersom en elsparkesykkel blir vandalisert tar Voi den inn til reparasjon. Samtidig blir alle former for hærverk vurdert politianmeldt. Så langt har selskapet imidlertid valgt å la ødeleggelsene passere - også i de tilfellene hvor tusj har gjort det umulig å bruke sparkesyklene.

- Det har vært få brukere som har klaget på dette. De finner en el-sparkesykkel som ikke er i stand, og må lete etter en annen eller et annet alternativ å transportere seg på. Vandalismen skjer mer i Oslo enn i andre europeiske byer. Det kan ha sammenheng med at situasjonen var såpass prekær gjennom sommeren, men også med holdningen til motstanderne, tror Gjerde.

SPARKESYKKEL:Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke forby sparkesykler i de store byene, men mener at det bør strammes inn. Reporter: Jørgen Gilbrant, Video: Bjørge Dahle Johansen / Dagbladet. Vis mer

- En kriminell handling

Lars Christian Grødem-Olsen i utleieselskapet Tier sier til Dagbladet at de ser en økning i antall reparasjoner knyttet til hærverk. De tar i likhet med Voi hærverket alvorlig, og synes det er trist at noen tyr til slike metoder uansett foranledning og bakgrunn.

- Det er en kriminell handling som vi fordømmer sterkt, og det er grunnen til at vi tar forskjellige tiltak for å korrigere for konsekvensene av slik hærverk, sier Grødem-Olsen.

Han tror debattens fokus på parkeringsutfordringer, henslengte sykler og sikkerhet har bidratt til å senke terskelen for å ødelegge sparkesyklene. Nøyaktig hvorfor det skjer så mye hærverk på dem, har han imidlertid ikke noe sikkert svar på.

- Vi tar uansett disse utfordringene på alvor. Vi har flere ansatte ute i gatene til enhver tid av døgnet som identifiserer sykler hvor det har blitt utført hærverk, for å sikre at våre brukere alltid har trygge kjøretøy tilgjengelig, sier Grødem-Olsen.

ELSPARKESYKKEL: Elsparkesykler er veldig populære, og flere av selskapene holder åpent om vinteren. Men er det egentlig så enkelt å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

- Reduser antallet

Bolts regionsjef i Nord-Europa, Nils Wijkmark, sier de har sett et mindretall av hærverk av typen Karijord opplevde i Oslo denne uka. Han sier selskapet har forståelse for at el-sparkesykkel-situasjonen i Oslo ikke er optimal på nåværende tidspunkt, og at den derfor kan skape irritasjon blant innbyggerne.

- Når det er sagt, er dette hærverk, og det er noe vi ikke tolererer. Vi oppfordrer alle som har meninger om elektriske sparkesykler til å delta i den konstruktive og gode dialogen som pågår nå, der både regjeringen, kommunene, byene og ikke minst operatørene jobber med å finne gode, lokale løsninger, påpeker Wijkmark.

I likhet med de andre to selskapene, har også Bolt fått henvendelser om hærverk på syklene. De har også en egen patrulje som daglig reiser rundt og kontrollerer sparkesyklene.

- I tillegg kan brukerne rapportere om feil gjennom appen vår. En åpenbar utfordring er at det på nåværende tidspunkt er for mange el-sparkesykler i Oslos gater. En løsning kan derfor være å redusere det maksimale antallet tillatte sparkesykler per operatør, mener regionsjefen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer