Avslørte læreren

SKIEN (Dagbladet): De to elevene leverte nøyaktig like besvarelser på en norskoppgave til den samme læreren på samme tidspunkt. Men de fikk forskjellige karakterer! Elevene mener «trynefaktoren» teller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elevene, som snart er ferdige med sin videregående allmennutdanning, raser mot lærernes sprikende bruk av rødblyanten.

- Vi har ingen garantier for at vi får en rettferdig bedømmelse. Det har vi hatt mistanke om lenge. Eksemplet som vi kan dokumentere, viser hvor vilt det kan være, sier tillitsvalgt Magnus Sønstebø.

Iscenesatte

Norsklæreren på en videregående skole i Skien hadde gitt elevene i oppgave å skrive om og analysere Ibsens kjente skuespill «En folkefiende». Elevene iscenesatte sitt eget spill - ei jente og en gutt i klassen leverte nøyaktig samme besvarelse. Den ene fikk 3/4, den andre 4/5 i karakter.

- Vi kan ikke dokumentere hvorfor, men vi kan i alle fall vise at karaktersettingen kan være tilfeldig. Kanskje er det slik at det stilles større krav til jenter? undrer jenta, som kom dårligst ut.

- Dette er et bevis på at trynefaktoren teller - at lærernes karaktersettinger ikke behøver være saklig begrunnet, sier Christopher Eikanger Andersen, tillitsvalgt for elevene i de videregående skolene i Telemark.

Et stort problem

Elevene og de tillitsvalgte er ikke ute etter å henge ut læreren de kan dokumentere har tabbet seg ut; de vil rette søkelyset på et stort problem.

- Karakterene betyr mye for en videre karriere. De bør være rettferdige og ikke settes på slump eller etter trynefaktor, sier de to tillitsvalgte elevene, Eikanger Andersen og Sønstebø.

Klagene strømmer inn til elevorganisasjonene.

- Mye kan gjøres, men det koster penger. Et av kravene våre er at besvarelser i noen tilfeller bør anonymiseres, sier Eikanger Andersen.

Personavhengig

Forsker og forfatter av læreboka «Elevenes verden», Gunn Imsen ved Pedagogisk institutt i Trondheim, er forbløffet over eksemplet med «En folkefiende».

- Det er påvist at egenskaper ved elevene kan påvirke karakterene som blir gitt. Forskning tyder på at det kan ha vært lettere for gutter å få bedre karakter i fysikk og matematikk enn jenter, sier Gunn Imsen.

TRYNEFAKTOR-BEVIS: - Dette er et bevis for at lærernes karaktersetting kan være tilfeldig, sier tillitsvalgte i den videregående skolen i Telemark, Christopher Eikanger Andersen og Magnus Sønstebø. Elevene med de helt like besvarelsene er anonyme.