|||Det ser mørkt ut for avtalen som skulle skattlegge CO2-utslipp fra fly- og skipstrafikk.
Med bare to dager igjen til en klimaavtale skal være i boks, sier forhandlere at det er langt fram til en enighet om utslippskutt for fly og skip.
Miljøminister Erik Solheim sa til NTB før avreise at kutt i utslippene til skipstrafikken var et av Norges hovedmål i København.
Til sammen står fly- og skipstrafikk for om lag 8 prosent av de globale utslippene av CO2. Japan, Saudi-Arabia, Kina og USA blir beskyldt for å blokkere fremdriften i forhandlingene om kutt i de to sektorene.
- Skips- og luftfart har en mulighet til å bidra til å bekjempe klimaendringene. Den muligheten er i ferd med å forsvinne, sier Reinford Mwongonde, som er medlem av Malawis delegasjon.
Forskjellige målEUs miljøkommissær Stavros Dimas bekrefter at forhandlingene går tregt.
- Noen mener at det bør bli enighet om målene her, mens andre vil sende det videre til de to næringenes respektive organisasjoner, sier Dimas.
De to organisasjonen han viser til er Den internationale maritime organisasjon (IMO) og Organisasjonen for sivil luftfart (ICAO).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger