SKULLE IKKE ANGRIPES: Forsvaret avkrefter nå at det var planlagt et «angrep» på Hercules-flyet «Siv» som krasjet med fjellmassivet Kebnekaise i Sverige torsdag ettermdidag. Her under innflyving til hjemmebasen Gardermoen i 2010. Foto: Morten Holm / Scanpix
SKULLE IKKE ANGRIPES: Forsvaret avkrefter nå at det var planlagt et «angrep» på Hercules-flyet «Siv» som krasjet med fjellmassivet Kebnekaise i Sverige torsdag ettermdidag. Her under innflyving til hjemmebasen Gardermoen i 2010. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

Avviser at «Siv» skulle angripes

Var på et rutinemessig oppdrag fra Evenes til Kiruna, opplyser Forsvaret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - I utgangspunktet var Hercules-oppdraget planlagt og meldt inn som et oppdrag fra Evenes til Kiruna for å hente personell. Etter det vi kjenner til var det ikke planlagt et angrep på flyet, sier nestkommanderende ved Forsvarets operative hovedkvarter, Morten Haga Lunde til Dagbladet.

Dermed går han i mot det flere medier tidligere har meldt, nemlig at det var planlagt et «angrep» på Hercules-flyet - hvor noen jagerfly skulle forsvare og andre jagerfly skulle angripe.

- Norske F16 og svenske Jas-fly skulle ligge høyt over de tre transportflyene som tok av fra Evenes. Noen av jagerflyene skulle beskytte, andre hadde rollen som angripere, har presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret uttalt til VG.

- Typisk å fly taktisk Det var riktig nok jagerfly i lufta, men de skulle etter planen aldri engasjeres mot Hercules-flyet.

- Det var fly i lufta som skulle fosvare et luftrom, og det var en egen setting med jagerfly fra Norge og Sverige som var satt opp i mot hverandre, forklarer Haga Lunde.

At Haga nå avkrefter angrepsryktene betyr likevel ikke at Hercules-flyet som krasjet i Kebnekaise fløy uten risiko.

KOLLISJONSSTED: Her kolliderte Hercules-flyet med Kebnekaise. Foto: Forsvaret
KOLLISJONSSTED: Her kolliderte Hercules-flyet med Kebnekaise. Foto: Forsvaret Vis mer

- Vi har ikke eksakte opplysninger, men det ville likevel vært typisk om det ble flydd taktisk i denne situasjonen, sier Haga Lunde.

Taktisk flyging har som mål å minimere sjansen for å bli oppdaget på radar eller visuelt fra bakken eller lufta.

Dette innebærer ofte at man flyr lav høyde og følger terrenget, og at pilotene orienterer seg ved visuell kontakt med terrenget.

- Det er vanlig i denne type turer at det legges inn noe slikt på slutten. Vi antar også at det har gått et værskille akkurat ved Kebnekaise, sa sjef for Hercules-flyene, oberstløytnant Trond Sølna, til Dagbladet i går kveld.

Små marginer De siste kjente posisjonene tyder på at Hercules-flyet fløy med svært små marginer. Ifølge svenske medier kan flyet ha brutt sikkerhetsreglene.

Det er uklart hvilken høyde flyet holdt i de kritiske minuttene før sammenstøtet.

LETEAKSJON: Her leter norske og svenske soldater etter vrakrester på Kebnekaise. Foto: Forsvaret
LETEAKSJON: Her leter norske og svenske soldater etter vrakrester på Kebnekaise. Foto: Forsvaret Vis mer

Den sivile radaren oppgir at flyet lå på 2194,5 meter klokka 14.56, mens den militære radaren oppgir at det lå på 2316,5 meter på samme tidspunkt.

Intens leteaksjon Den norsk-svenske undersøkelseskommisjonen går nå bredt ut for å finne svar.

Der står jakten på ferdsskriver og taleregistrator, populært kalt de «svarte boksene», helt sentralt.

- Det er noe av de første vi ser etter, sa brigader Per-Egil Rygg, som leder den norske delen av kommisjonen, til Dagbladet i går.