KRANGEL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er lite imponert over opposisjonens transportpolitikk. Foto: Christian Roth Christensen /Dagbladet
KRANGEL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er lite imponert over opposisjonens transportpolitikk. Foto: Christian Roth Christensen /DagbladetVis mer

Avviser jernbanekritikk

Samferdselsministeren hevder at de rødgrønne ikke hadde kontroll på vedlikeholdet. - Helt feil, mener Ap og Sp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg konstaterer at Arbeiderpartiet og Senterpartiet måtte i opposisjon for å få opp øynene for det voksende vedlikeholdsetterslepet, sier Ketil Solvik-Olsen.

Vokste - Nå er de veldig bekymret, men denne bekymringen var nesten fraværende under rødgrønt styre. De har åpenbart ikke fått med seg at vedlikeholdsetterslepet vokste med cirka en milliard kr årlig under rødgrønt styre, sier samferdselsministeren.
 
Han viser til at jernbanebudsjettet er økt med nesten 50 prosent siden den blåblå regjeringen overtok.

- Vår satsing ligger nå foran skjema i Nasjonal Transportplan. Det skulle man ikke tro når man hører elendighetsbeskrivelse fra tidligere regjeringspartier, sier Frp-statsråden.

Skuffende Senterpartiet har i et budsjettspørsmål bedt regjeringen om svar på hvordan vedlikeholdsetterslepet for jernbanen har utviklet seg de siste årene.

I Arbeiderpartiets forslag til alternativt budsjett, som ble lagt fram i går, heter det om jernbanesektoren: 

«Det er derfor skuffende at Solbergregjeringen i statsbudsjettet ikke foreslår nok midler til jernbanevedlikehold, slik at vedlikeholdsetterslepet øker med 200 mill. kroner.»

Uten kontroll - Arbeiderpartiets framlegg og Senterpartiets budsjettspørsmål viser at de ikke har helt kontroll over hva de gjorde i sin regjeringsperiode, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Svaret er jo ikke akkurat en pen utvikling, og slik sett avslører Senterpartiet selv hvordan vedlikehold ble nedprioritert av deres egen regjering: Basert på Jernbaneverkets beregninger og en ekstern konsulentrapport er vedlikeholdsetterslep på det norske jernbanenettet ved utgangen av hvert av årene 2010-2014 estimert til 14,5 mrd. kr (2010), 15,4 (2011), 16,2 (2012), 17,3 (2013) og 17,8 (2014), opplyser samferdselsministeren.

Positivt spor Han mener utviklingen nå er inne på et nytt, positivt spor.

- I budsjettet for 2015 vil vedlikeholdsetterslepet på vei reduseres for første gang på mange tiår. Tilsvarende gjør vi et løft på fornying av jernbanen. I 2013 bevilget Ap 0,9 mrd. kr til fornying av jernbanen. For 2015 foreslår regjeringen vår 1,9 mrd. kr til samme formål, sier Frp-statsråden.
 
- Med regjeringens budsjett er vedlikeholdsetterslepet for jernbane lavere i 2015 enn det den rødgrønne regjeringen la opp til i sitt budsjett for 2014. Selv med Aps påplussing i sitt alternative statsbudsjett, så ligger de dårligere an enn H/Frp-regjeringens satsing, sier samferdselsministeren.
 
Klar vinner Han hevder at det reflekterer ulik tilnærming til infrastruktursatsingen.

H/Frp har prioritert vedlikehold langt høyere. Det kan igangsettes umiddelbart, uten lange planprosesser, og er nyttig for svært mange. I tillegg har vi økt bevilgningene til investeringer og planlegging av nye prosjekt, men vedlikehold er en klar vinner, sier han.

- Da Stoltenberg overtok som statsminister i 2005, var vedlikeholdsetterslepet på jernbanen rundt 9,5 mrd. kr og i sitt siste forslag til statsbudsjett la den rødgrønne regjeringen i 2014 opp til et vedlikeholdsetterslep på cirka 18,3 mrd. kr, uten bekymring fra Aps talspersoner.
Nå er derimot Ap bekymret når etterslepet blir 17,9 mrd kr i 2015 etter at et nytt borgerlig flertall økte bevilgningene betydelig, sier Solvik-Olsen.

Helt uriktig Senterpartiets tidligere samferdselsminister Marit Arnstad sier til Dagbladet at kritikken mot den rødgrønne regjeringen er hel uriktig.

- La oss se på det langsiktige bildet: Faktum er at jernbanen var i ferd med å bli ødelagt av den forrige blå regjeringen, sier Marit Arnstad.

- I løpet av de åtte årene vi satt i regjering så økte vi bevilgningene til jernbanen med 158 prosent, målt i faste priser. I vårt siste budsjett, økte vi bevilgningene til jernbaneformål med 30 prosent, mens Solvik-Olsen øker med 12 prosent.

- Så å anklage den rødgrønne regjeringen for å ha nedprioritert jernbane er meget urimelig.
Jeg synes det er bra at Solvik-Olsen følger opp Nasjonal Transportplan. Det store skiftet handler ikke om regjeringsskifte, men om da Nasjonal Transportplan ble vedtatt i Stortinget i 2013, sier Marit Arnstad.

Ganske spesielt Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Eirin Sund deler heller ikke Ketil Solvik-Olsens virkelighetsbeskrivelse.

UENIG: Tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener Ketil Solvik-Olsen bommer.
UENIG: Tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener Ketil Solvik-Olsen bommer. Vis mer

- Jeg synes det er ganske spesielt at samferdselsministeren er overrasket over at vi i Arbeiderpartiet følger opp vår egen Nasjonal Transportplan og politikk, sier Eirin Sund, som påpeker at satsingen på jernbane økte formidabelt i de rødgrønnes åtte år i regjering.

- I opposisjon fortsetter vi å følge opp den politikken. Det som er oppsiktsvekkende er at vi har en samferdselsminister som ikke følger opp sin egen politikk.
Ketil Solvik-Olsen lovte sine velgere 45 mrd mer enn oss årlig, nå leverer han ikke på det, men på vår politikk. Det er vi jo på et vis glad for.
Vi bevilger mer enn det han gjør for å få redusert vedlikeholdsetterslepet. Det blir ikke mer sant om Ketil Solvik-Olsen gjentar disse påstandene, sier Erin Sund.

UENIG: Eirin Sund (Ap) mener Ketil Solvik-Olsen ikke følger sin egen politikk.
UENIG: Eirin Sund (Ap) mener Ketil Solvik-Olsen ikke følger sin egen politikk. Vis mer