Avviser russiske anklager mot norsk jetfly

Russiske militære hevder de har levert en protest mot at et norsk jetfly foretok en farlig manøver over området der vraket av ubåten «Kursk» ligger. Norske myndigheter har ennå ikke mottatt noen formell henvendelse fra Russland, og Forsvarets Overkommando tilbakeviser påstandene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En høytstående russisk tjenestemann fløy onsdag i helikopter over stedet der den forliste russiske ubåten «Kursk» ligger, da et norsk miltært jetfly angivelig foretok en farlig manøver. Det norske flyet kom i full fart mot det russiske helikopteret uten forvarsel, hevder stabssjef i den russiske marinen, admiral Viktor Kravchenko overfor nyhetsbyrået RIA Novosti.

- Jeg er blitt tvunget til å utstede en advarsel til den norske parten etter episoden, sier han ifølge nyhetsbyrået.

- Ikke mottatt

Norges utenriksdepartement (UD) bekrefter overfor Dagbladet.no at UD er kjent med episoden gjennom medier, men at de ikke har mottatt noen formell russisk henvendelse. Departementet har arbeidet med å innhente nærmere opplysninger om påstandene.

- Vi har ikke mottatt noen note fra Russland angående dette, sier fungerende pressetalsmann Bjørn Berge i Utenriksdepartementet til Dagbladet.no.

I tilfelle protesten er levert, kan det ifølge Berge ta noen dager før den blir mottatt.

Sivilt fly

Pressesjef i Forsvarets overkommando (FO), brigader Kjell Granhagen, er også kjent med de russiske påstandene. FO har gått gjennom all informasjon om norsk flyfart i regionen de siste dagene, og avviser at det overhodet har vært noen norske militære fly i området.

Ut fra de samme dataene går det derimot fram at et sivilt fly har vært i området.

- Et sivilt fly fra Arctic Air har fløyet i området i Barnetshavet om morgenen og formiddagen den aktuelle dagen - onsdag 25. juli, sier Granhagen til Dagbladet.no.

Pressesjefen mener russerne kan ha forvekslet det sivile flyet med et militærfly.

- Men det burde være lett å skille et militært fra et sivilt fly, fastslår han.

Ifølge Kjell Granhagen har FO sjekket saken ferdig ut fra de foreliggende opplysningene.

Charteroppdrag

- Jeg er delvis kjent med episoden, sier flygesjef Ronny Østrem i Arctic Air til Dagbladet.no.

- Vi hadde et lite passasjerfly i området onsdag. Det var på charteroppdrag med russiske mediefolk, men holdt seg godt utenfor sperresonen.

Østrem opplyser at Arctic Airs maskin er et hvitmalt 19-seters passasjerfly som umulig kan forveksles med en jager.

- Flyet går i en tidel av den farten et jagerfly holder, sier Østrem, som fra russiske kontakter også har fått vite at den angivelige overflygningen skjedde med et fly i høy hastighet.

Artic Air hadde ingen radiokontakt med russiske mynedigheter, sivile eller militære, under flygningen onsdag.

Skjermet sone

Russland har erklært området rundt «Kursk» som skjermet sone for utenlandske fartøy inntil vraket er hevet. Etter planen skal bergingen av «Kursk» være fullført i løpet av september i år.

Alle de 118 menneskene ombord omkom da den atomdrevne ubåten sank i Barentshavet 12. august i fjor.

RASK:Forsvarets F 16 kan bryte lydmuren. Her er ett av dem i ferd med å ta av fra Ørlandet.
LANGSOM: Artic Airs passasjerfly Dornier 228 kan vanskelig forveksles med Forsvarets F 16. Flyet som var på tokt over Barentshavet onsdag, er fra 1987.