Avviser telefonselgerne i jula

I desember gir nordmenn så det holder til de veldedige organisasjonene, men ikke per telefon. Organisasjonene vil ikke fortelle hvor mye av telefonpengene som når fram til de gode formålene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn liker ikke å bli oppringt i julestria, viser en ringerunde til flere veldedige organisasjoner og firmaene som ringer rundt for å skaffe penger. Sammenlignet med andre måneder merker de en markant nedgang.

- Vi får inn rundt 15 prosent mindre per telefon i desember, sier markedsdirektør Tor Warp i ViaDial - en av de største telemarketing-firmaene.

Han understreker at dette kun gjelder telefoninnsamlinger.

Nektes å oppgi pris

- Det virker som om folk ikke har tid når de blir oppringt i desember. De er for opptatte med gaver, matlaging og reingjøring. Når det gjelder andre innsamlingsformer - som for eksempel via brev - er desember den beste måneden for organisasjonene, sier Warp til Dagbladet.no.

ViaDial brukes blant annet av Landsforeningen til støtte ved krybbedød, og skaffet organisasjonen 5 millioner kroner i fjor. Hvor mye ViaDial fikk betalt for jobben, kan de ikke opplyse.

- Vi er kontraktsbundet av organisasjonene til å ikke opplyse om vår andel, sier Warp.

Generalsekretær Trond Mathiesen i Landsforeningen til støtte ved krybbedød bekrefter at telefonsalg går dårlig i desember, mens andre gaver strømmer inn. Han nekter å oppgi hvor mye av de telefon-innsamlede pengene som kommer organisasjonen hans til gode.

Redd for å miste tillit

I fjor nådde 8,6 av innsamlede 13,2 millioner kroner fram til formålet. 35 prosent forsvant på veien. Da er alle innsamlingsformer regnet med. 5 av millionene ble samlet inn via telefon-oppringninger, men Mathiesen vil ikke fortelle hva dette kostet.

- Innsamlinger koster penger. Før hadde vi egne ansatte som ringte rundt for å samle inn penger, men nå bruker vi andre firma. Det viser seg å være mer effektivt, sier Mathiesen.

- Hvor mange prosent beholder ViaDial?

- Det vil jeg ikke oppgi.

- Hvorfor ikke?

- Jeg ønsker ikke å avsløre forretningsmessige forhold. Hvis bare vår organisasjon oppgir utgiftene, frykter jeg at vårt navn blir svertet når det blir brukt i en slik sammenheng.

Innsamlingskontrollen er organisasjonenes egen stiftelse som skal passe på at pengene kommer fram dit giverne ønsker. De anslo for tre år siden at det kostet mellom 60 og 80 kroner å samle inn 100 kroner.

- Nordmenn har en unik giverglede. Vi er livredde for at dette skal forsvinne. Derfor må vi vise oss verdige den tilliten de viser oss, sier daglig leder Øivind Fegth Knutsen i Innsamlingskontrollen.

Han vil ikke gi et anslag på hvor mye av de innsamlede pengene som faktisk når fram til de gode formålene.

Beholder 60 prosent

I Blindeforbundet samler de inn selv, og der spiller de med åpne kort.

- Det koster oss rundt 40 kroner å samle inn 100 kroner per telefon. Vi har undersøkt, og det er billigere enn å la andre gjøre jobben for oss, sier generalsekretær Gunnar Haugsveen.

De får inn 110 millioner kroner i året - kun 20 millioner via telefon.

- Vi går mer bort fra telefoninnsamling. Nå før jul får vi inn særlig mye på henvendelsene vi gjør via posten. Det har vært mye negativ publisitet om telefonsalg, og jeg tror mange synes brev er mer på sin plass, sier markedssjef Karsen Aak i Blindeforbundet.

GIDDER IKKE TELEFONSALG: I desember har vi det for travelt til å gi penger per telefon. Men brev lokker fram den giverglade julestemninga, ifølge organisasjonene.
FOR TRAVELT: I desember skal det vaskes, kokes og handles. Da havner telefonselgere lengre ned på prioriteringslista.