Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ba om motorsjekk

Like før take-off ba pilotene om en teknisk sjekk av ulykkesflyet. Air France vet ikke om dette har en sammenheng med ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De tekniske undersøkelsene ble utført, og Concorde-flyet tok av som normalt.

Opplysningen kom fra pressetalsmannen til Air France under en pressekonferanse i formiddag. Han ville ikke si noe om hvilke årsaker ulykken kan ha hatt.

Svaret kan finnes i de to svarte boksene med taleregistrator og ferdsskriver som ble funnet i vrakrestene etter Concorde-flyet som styrtet utenfor Paris i går.

Boksene, som kan avdekke hva som skjedde i minuttene før Concorde-maskinen styrtet, ble funnet på ulykkesplassen like etter midnatt. Boksene er overlatt til etterforskerne som skal finne årsaken til ulykken, opplyser franske luftfartsmyndigheter. På grunn av ulykkens karakter er etterforskningteamet bredt sammensatt fra flere nasjoner. Arbeidet med å analysere innholdet vil ta minst to døgn.

Årsaken er en avtale fra 1978 som sier at alle hendelser med Concorde skal undersøkes av sakkyndige fra Frankrike og Storbritannia i felleskap. Foruten franske etterforskere, kom også to britiske Concorde-eksperter til Frankrike i går kveld. En ekspert til kommer i dag. Også luftfartsgranskere fra USA bistår etterforskerne i Frankrike.

Mekaniker ombord

Innholdet i ferdsskriveren kan fortelle etterforskerne mer om flyets bevegelser før det traff bakken som en ildkule. Dersom taleregistratoren er inntakt kan den avsløre samtalen mellom pilotene og flyets mekaniker før styrten. Concorde er en såpass teknisk avansert flymaskin og det er derfor alltid en mekaniker med ombord på flygningene.

Drivstoff antent

Flere flyeksperter mener ulykken skyldes en eksplosjon i en av motorene til flyet. Ilden fra denne smellen kan ha antent de store mengdene med drivstoff som var ombord i maskinen da den tok av fra Charles de Gaulle-flyplassen. De tror ikke de mange funnene av sprekker på flykroppen de siste månedene kan ha medvirket til ulykken.

Etterlatte til Gonesse

I løpet av morgentimene i dag kommer de etterlatte til Paris og ulykkestedet i Goness like ved flyplassen. 96 tyskere omkom i ulykken og et spesialchartret-fly flyr de pårørende fra Berlin. Også to dansker, en brite og franske piloter, kabinpersonale og hotellpersonale omkom i ulykken. Et forsamlingslokale i nærheten av ulykkestedet er gjort om til kapell, og her vil de døde bli brakt så fort de er identifisert.

I løpet av formiddagen vil det bli avholdt en økumenisk minnestund over de omkomne på i Christus-paviljongen på verdensutstillingen Expo 2000 i Hannover. Tysklands kansler Gerhard Schöder skal delta på denne minnetjenesten.

Kostbar ulykke

Kostnadene etter ulykken utenfor Paris i går kan bli store. Ifølge CNN kan de totale forsikringsutbelingene ende på over tre milliarder kroner. Størstedelen av utbetalingene vil gå til de etterlatte, men også Air France kan kreve en stor sum for flyets verdi, opplyser britiske og amerikanske forsikringskilder. Maskinen skal ha vært forsikret for omlag 260 millioner kroner.

FANT BOKSENE: De sorte boksene ble funnet blant vrakrestene i går.
FLAMMER: Flammene fra Concorde-flyet var synlige like før det styrtet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media