Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Babcock bekrefter: - Ingen feil på motor

Ifølge Babcock er det samspillet mellom motor og propell som gjør at ambulanseflyene står på bakken.

I HARDT VÆR: Bent Høie fortalte Stortinget at han ikke visste hva de tekniske feilene på ambulsanseflyene går ut på. I dag blir det kjent at problemet er samspill, ikke feil på flyene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
I HARDT VÆR: Bent Høie fortalte Stortinget at han ikke visste hva de tekniske feilene på ambulsanseflyene går ut på. I dag blir det kjent at problemet er samspill, ikke feil på flyene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Ambulansetjenesten i nord har hatt store utfordringer grunnet «tekniske problemer». I dag står fire ambulansefly på bakken etter gjentatte bekymringsmeldinger fra piloter og helsepersonell.

Den ferske operatøren Babcock har nå spurt tidligere operatør om mulighet for å leie inn fly. Samtidig har helseminister Bent Høie (H) både beklaget og varslet økonomiske konsekvenser for Babcock.

På Stortinget mandag innrømmet Høie at han ikke vet hva de tekniske problemene på ambulanseflyene beror på. Først sa Høie at han ble orientert om problemene i august, men korrigerte etterhvert seg selv.

LEGGER SEG FLAT. Pressekonferanse hos Babcock Scandinavian AirAmbulance AS. Video: NRK (med tillatelse) Vis mer

- Jeg kan ha ordlagt meg på et vis som gjorde at jeg ble misforstått. I august ble jeg informert om andre tekniske utfordringer, sa Høie.

«Ingen feil»

Dagbladet får i dag bekreftet fra Babcock at problemet er «samspillet» mellom motor og propell.

- Motorkraften er der, men når man endrer turtall og vridning på propell, oppstår en situasjon som piloten oppfatter som en vridning på flyet. Det er ingen feil på motor og feil på propell, men samspillet mellom motor og propell er ikke optimalt, sier Roger Solheim til Dagbladet.

Han håndterer media på vegne av Babcock.

- Er dette noe som kommer naturlig ved å bruke flyene på kortbanenettet?

- Definitivt nei, svarer Solheim.

Arbeiderpartiet har fortalt Dagbladet at saken som helhet medfører et kontraktsbrudd fra Babcock sin side. De vil at staten skal overta den omdiskuterte kontrakten for drift av luftambulansen i nord.

Høie: - Tekniske utfordringer

Høie (H) erkjente på mandag at han siden august har visst om tekniske problemer ved flere av luftambulanseflyene i Nord-Norge, men at han ikke visste hva de tekniske feilene på ambulsanseflyene går ut på.Onsdag formiddag ble det kjent at problemet er samspill, ikke feil på flyene.

Høie fastholder likevel at det handler om en teknisk utfordring når han snakker med Dagbladet onsdag.

- Dette er en teknisk utfordring, og det som er viktig er at Luftfartstilsynet har gitt en positiv tilbakemelding på Babcock sitt arbeid med flysikkerheten. Det jobbes med å teste ut og være sikker på at flyene er sikre. Det er deres ansvar. Vårt ansvar er å sette inn ekstratiltak når de ikke leverer i henhold til kontrakten, understreker han.

Ni teknikere

Den tidligere Ap- og NFF-toppen forteller Dagbladet at Babcock har teknikere med erfaring på flytypen det er snakk om: Beach 250-fly.

- Vi har ni egne teknikere som i gjennomsnitt har 16 års erfaring. Seks av disse hadde erfaring med flytypen. De øvrige hadde erfaring fra Widerøe. Men alle gikk på kurs hos flyfabrikanten og var sertifisert for flytypen før vi tok over. I arbeidet med å finne og rette feilen som nå rammer selskapet, har både flyfabrikant og motorfabrikant sendt sine eksperter for å bistå, sier Solheim videre.

Allerede i april 2018 kunne ambulanseskandalen i nord blitt stanset.

Da stilte Rødt et forslag i Stortinget om å tilbakeføre ansvaret for ambulanseflyene til staten. Dette er det samme som Ap og Senterpartiet krever i dag, etter gjentatte kriseoppslag gjennom helgen og krass kritikk mot regjeringen.

Gir Ap og KrF deler av skylda

Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener Ap og KrF i dag, sammen med regjeringen, må bære et ansvar for skandalen i nord.

- Ap lot KrF diktere hva opposisjonen skulle lande på. Det ble et puslete forslag som ikke fikk noen konsekvenser. Vi ville stille en samlet front for å redde tjenesten, sier han til Dagbladet.

- Har de deler av skylda?

- KrF og Ap må bære deler av ansvaret, siden de ikke støttet forslaget vårt. Men nå vil de at staten skal overta. Vel og bra, men det var jo dette vi fortalte dem i april 2018 at kom til å skje. De lyttet ikke til oss, svarer Moxnes.

Bråk fra begynnelsen

I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Airambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly i Norge. Samtidig vant Norsk Luftambulanse (NLA) anbudskonkurransen om ambulansehelikopterene.

I ettertid har piloter i Lufttransport, som tapte anbudskonkurransen, sagt opp fordi Babcock og NLA tilbyr dem lavere lønn for å «bli værende» i egen jobb.

Det er også kommet anklager om uheldige dobbeltroller i helsevesenet i forbindelse med anbudet på ambulanseflyene.

Som Dagbladet skrev tidligere i år, frykter Lufttransport AS at så mange som 43 av selskapets 100 piloter ville si opp.

Både helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) og Øyvind Juell, leder for Luftambulansetjenesten, har vært avvisende at prosessen kunne vært håndtert særlig annerledes.

I ingressen i denne saken sto det først at det ikke var en teknisk feil på ambulanseflyene. Dette bygget på at Babcock oppga «samspill» som problemet. Babcock har siden fortalt Dagbladet at du regner samspillsproblemet som et teknisk problemet, og ingressen er derfor endret.

I en tidligere versjon av denne saken skrev Dagbladet at det ikke var en teknisk feil som gjorde at flyene sto på bakken. Hensikten med formuleringen var å belyse at det ifølge Babcock ikke var noe feil med motoren eller propellen isolert sett, men at problemet er «samspillet» mellom dem. Babcock har siden fortalt Dagbladet at de betrakter dette som et teknisk problem. Artikkelen er derfor endret.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!