KRISE: De siste dagene har det vært svekket beredskap i Luftambulansen i Nord-Norge. Flere piloter har sluttet i Lufttransport etter at forhandlingene mellom Babcock, som tar over luftambulanseoppdraget neste år, og Norsk Flygerforbund brøt sammen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
KRISE: De siste dagene har det vært svekket beredskap i Luftambulansen i Nord-Norge. Flere piloter har sluttet i Lufttransport etter at forhandlingene mellom Babcock, som tar over luftambulanseoppdraget neste år, og Norsk Flygerforbund brøt sammen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpixVis mer

Babcock har tilbudt fast jobb til pilotene i Lufttransport

Har forhandlet i ambulanseflykrisa. 91 piloter skal være tilbudt fast jobb.

(Dagbladet): Ifølge NHO har selskapet Babcock tilbudt 91 piloter i selskapet Lufttransport fast jobb, skriver VG.

Babcock SAA har onsdag sendt forslag til tariffavtale til Norsk flygerforbund hvor samtlige ansatte i Lufttransport FW tilbys jobb i selskapet, ifølge NHO luftfart.

- Vi har i dag hatt en møte med Babcock, og jobbet for å finne en løsning selv om Babcock ikke er i tjeneste i Norge i dag. Det er utarbeidet en tariffavtale, og videreformidlet at de vil gi tilbud til samtlige piloter i Lufttransport i samsvar med de vilkårene det har vært enighet om tidligere, sier Lothe.

VG har vært i kontakt med generalsekretær Katinka Sporsem i Norsk Flygerforbund som ikke har sett avtaleforslaget, men sier følgende:

- Dersom det stemmer så vil Norsk Flygerforbund selvsagt se på det.

Luftambulansekrisa startet som følge av at Babcock skal ta over luftambulanseoppdraget fra selskapet Lufttransport, som driver ambulanseflyging fram til 1. juli 2019.

Babcock brøt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.

Ansatte i Lufttransport FW har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

- 12 av selskapets piloter har nå sagt opp sine stillinger. Når folk ikke har jobbsikkerhet, så sier de opp. Det er problemet som forskyver seg framover, sier adm. direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport til Dagbladet.

Saken oppdateres