Bach tystet på kamerat

Ole Christian Bach ville angivelig hjelpe Oslo-politiet i jakten på Munch-maleriene. To uker etter kunstkuppet ringte han en politikontakt, og tystet på bestevennen Åge Raa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den avdøde finansakrobaten Ole Christian Bach får en rolle i Munch-rettssaken. Dagbladet kan avsløre at Bach ringte til politiet etter kunstranet 22. august 2004. Han gjorde det for å gi politiet tips om hvordan de kunne finne de stjålne maleriene.

-  Åge Raa har kontakt med dem som har bildene, fortalte Bach til politikontakten.

Raa fant i februar 2005 en elektronisk peiler under en skjerm på bilen sin. Den viste seg å tilhøre politiet.

Det Bach ikke visste, var at politiet allerede 25. august, tre dager etter Munch-ranet, satte i gang avlytting av hans telefon. Bachs samtale med politikontakten ble derfor tatt opp på bånd.

Spiller av i retten
Den oppsiktsvekkende telefonsamtalen mellom Bach og politikontakten er dermed blitt en del av saksdokumentene etter Munch-ranet. Etter det Dagbladet får opplyst, kommer den omtalte samtalen til å bli avspilt som et bevis under den pågående rettssaken mot de seks Munch-tiltalte.

Det skal ikke framgå av telefonsamtalen, om Bach mente at Raa hadde direkte kontakt med den eller de som skulle ha kontroll på bildene.

Dagbladet skrev 25. august 2004 at Munch-ranet var et bestillingsverk, og at ranerne skulle få en million for jobben. I samme artikkel gikk det fram at maleriene skulle til Dubai, ifølge kilder i ransmiljøet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samme dag satte Oslo-politiet i gang telefonavlytting av Bach. Den varte fram til begynnelsen av oktober. 4. mars 2005 kunne Dagbladet avsløre at Bach, som på det tidspunktet var etterlyst internasjonalt for millionbedragerier, levde i skjul i nettopp Dubai.

Overrasket Raa

Raa sier til Dagbladet at han er overrasket over å høre at Bach trodde han hadde kontakt med personer som hadde kontroll over maleriene.

-  Dette stemmer ikke. Jeg har aldri hatt kontakt med folk som hadde kontroll over maleriene. Jeg trodde peileren var på satt på bilen min for at politiet skulle finne Bach, sier Raa.

-  Er det noen grunn til at Bach skulle tro at du hadde denne type kriminelle kontakter?

-  Ole Christian og jeg snakket om så mye, og dette er så lenge siden. Jeg ble aldri kontaktet av politiet om Munch-saken, sier Raa.

Advokat Håkon Schjong ble engasjert av Raa, etter at politipeileren ble funnet i februar i fjor.

-  Raa fikk dekket verkstedregninga og advokatutgifter av politiet. Vi ville ikke gi fra oss peileren før politiet hadde gjort opp for seg. Vi så mest på dette som en prinsippsak. Det var visst veldig viktig at de fikk peileren tilbake.

Vi krevde også 200 000 kroner i oppreisning. Raa har vært utsatt for en utilbørlig inngripen i sitt privatliv fra politiet side. Vi har fortsatt ikke fått svar fra politiet på den henvendelsen, sier Schiong.

Skjold i retten

Munch-tiltalte Stian Skjold (30) har bekreftet at han 24. september 2004 bisto, da «Skrik» og «Madonna» ble flyttet fra Skrimstad gård ved Lillestrøm i en Mercedes, som var registrert på kona til en mistenkt i NOKAS-ranet. Denne mannen døde i oktober samme år.

Etter overlevering skal personer i det såkalte ransmiljøet på Østlandet ha hatt kontroll over maleriene, i hvert fall seinhøstes 2004, ifølge Dagbladets kilder.

I går forklarte Skjold seg i Oslo tingrett. Aktor spilte av en rekke telefonsamtaler som påtalemyndigheten mener bidrar til å knytte Skjold til ranet. Blant annet diskuterer Skjold og medtiltalte Thomas Nataas hvor og når bildene skal flyttes fra bussen på gården.

Skjold, som ikke har forklart seg tidligere, sa i retten i går at han ca. ei uke før maleriene ble hentet på gården, ble oppringt av en ukjent. Det var denne mannen som skal ha bedt Skjold kontakte Nataas angående maleriene.

Ifølge Skjold ringte den ukjente fire ganger til ham, og de møttes to ganger. Skjold forteller at den ukjente ringte fra skjult nummer. Politiet har utskrifter fra trafikken på Skjolds mobil i den aktuelle perioden, og har satt i gang etterforskning for å finne fram til den ukjente.

OVERRASKET: Åge Raa er overrasket over at Bach trodde han hadde kontakt med personer som hadde kontroll over «Skrik» og «Madonna».