Både Norwegian og SAS Braathens taper masse penger

Analytikere mener at Norwegian trenger en kabinfaktor på nærmere 80 prosent for å tjene penger med dagens lave prisnivå. De fem første månedene i år var 32 av 100 flyseter tomme. Slikt gir ikke penger i kassa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): SAS Braathens hadde i mai i år en kabinfaktor på norsk innenriks på 62,8 prosent.

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen sier at Norwegian setter pris på tilsynets sterke interesse for saken.

- SAS Braathens har høyere kostnader enn oss. Når de setter prisene like lavt som våre, stiller vi spørsmålstegn ved om det er økonomisk mulig å forene dette, sier Ellingsen diplomatisk.

Tømte pengebingen

Situasjonen har mange likhetstrekk med hvordan SAS og gamle Braathens utkjempet luftkrigen på norsk innenriks for to-tre år siden.

Konkurransetilsynet får det ikke til å rime at SAS Braathens med sitt enorme kostnadsnivå skal være i stand til å matche Norwegians lavprisprofil - uten å tape masse penger. Det har ikke SAS Braathens lov til fordi man da utnytter sin sterke posisjon i markedet.

Konkurransetilsynets kommunikasjonsdirektør Signe Horn bekrefter at tilsynet har fått opplysninger om at SAS Braathens har en slags krigskasse som skal brukes for å vinne slaget mot Norwegian.

Braathens tidligere direktør for informasjon- og samfunnskontakt Frode Geitvik hevder at SAS vant krigen mot Braathens fordi SAS-konsernet kryss-subsidierte tapene i Norge. Geitvik sier at SAS kjørte Braathens i senk fordi man økte kapasiteten så mye at det var umulig å tjene penger på de halvtomme flyene. Vinneren ble SAS som hadde størst pengebinge å øse av.

Pøser på kapasitet

To og en halv millioner flyseter skal selges til spottpris under SAS Braathens sommerkampanje.

Visekonsernsjef Gunnar Reitan sa til Dagbladet i august i fjor at han beundret Norwegians resultater og at selskapet hadde gjort mange riktige ting som man fikk økonomisk uttelling for.

SAS-Reitan sa også: «Det som har gjort det besværlig for oss er at det har vært så liten økning i det totale markedet i forhold til en normalsituasjon. At Norwegian har kommet på markedet med flere seter og definitivt lavere priser har ikke fått markedet til å øke tilsvarende».

Når SAS Braathens med sin sommerkampanje pøser på millioner av billigbilleter, vil det avgjort ikke føre til økt inntjening for noen av selskapene.

I fjor var kostet gjennomsnittlig SAS-billett 1.640 kroner pr. strekning, mens Norwegian forlangte nøyaktig 1.000 kroner mindre: 640 kroner. Likevel tapte SAS-konsernet kjempebeløp.

- Rimer ikke

SAS-konsernet tapte ufattelige 1,6 milliarder kroner, mens den norske krigeren i sitt første driftsår bokførte et tap på 46 millioner kroner.

Det er på denne bakgrunnen Konkurransetilsynet ikke får det til å rime at SAS Braathens i Norge kan sette ned prisene og selge billetter til samme pris som Norwegian uten å gå med store tap. Tilsynet mistenker SAS Braathens for å hente penger i konsernets enorme pengebinge for å bli kvitt Norwegian. I neste omgang kan prisene på norsk innenriks igjen skrus opp.

Tjener ikke penger

Ifølge beregningene som Stavanger Aftenblad har gjort, har SAS Braathens et stykke igjen til utgiftsnivået hos lavpris-suksessen Ryanair. Der var overskuddet i fjor hele 1,8 milliareder. Gjennomsnittsbilletten var på latterlig lave 340 kroner pr. strekning.

Ryanair har en kabinfaktor på cirka 90 prosent. Til sammenlikning hadde SAS Braathens i mai i år en innenriks kabinfaktor på 62,8 prosent.

Norwegian økte sin kabinfaktor de fire første månedene i år fra 66 til 68 prosent. Analytikere anslår at Norwegian må ha cirka 80 prosent belegg for å tjene penger på dagens prisnivå.

Avslørt av notat

Da SAS i 1998 ble avslørt for ulovlig kartellsamarbeid med Maersk Air, var det et banalt notat som satte etterforskerne på sporet.

I lokalene til Maersk Air lå notatet som forkynte at kompromitterende papirer måtte forvares i kontorene til selskapenes advokater.

På SAS-hold var det allerede frykt for å bli avslørt. Ifølge EU-rapporten om skandalen skal en SAS-representant ha uttrykt bekymring for sirkuleringen av en statusrapport.

Etter et møte med SAS skal Maersk-medarbeideren skrevet: «...at alt materiale om prisavtaler, avtaler om deling av markedet og dess like måtte ødelegges før man gikk hjem i dag. Alt man trengte, måtte tas hjem. I tillegg måtte alt kontroversielt materiale på PC'ene slettes».

Skandalen endte med 315 millioner i bot til SAS og 105 millioner kroner til Maersk Air.

<B>LANGT FRA OVERSKUDD: Både SAS Braathens og Norwegian sliter med å tjene penger.