BADER: Millionene strømmer inn til Kreftforeningen etter badefarsotten på Facebook. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
BADER: Millionene strømmer inn til Kreftforeningen etter badefarsotten på Facebook. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpixVis mer

Badefarsott på Facebook gir millioner til Kreftforeningen

En oppfordring på Facebook der folk blir bedt om å bade eller gi penger til et veldedig formål hvis de ikke gjør det, har ført til millioninntekter for Kreftforeningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag var beløpet kommet opp i 3,2 millioner kroner, skriver Aftenposten.

- Det er helt fantastisk at denne trenden gir en så positiv oppmerksomhet til kreftsaken. Pengene fosser inn her, sier pressesjef i Kreftforeningen, Erik Vigander, til avisen.

Flere tusen har lagt ut badebilder på Facebook, og mange har også lagt ut videoer etter at oppfordringen om å bade begynte å spre seg.

- Vi er veldig takknemlig for at så mange støtter oss, sier Vigander.

Kreftforeningen står ikke selv bak oppfordringen, som skal ha begynt på Færøyene og egentlig var ment til personlig vinning, men som så har spredt seg og utviklet seg til at folk blir oppfordret til å gi penger til et veldedig formål hvis de ikke bader. Mange har også gitt penger selv om de har benyttet sjansen til å hoppe i havet.

Flere har også gitt til andre organisasjoner, som Røde Kors og Redningsselskapet, men summene har ikke kommet i nærheten av det som har strømmet inn til Kreftforeningen.

Selv om det hele er ment som uskyldig moro, har president Gard A. Bjørnstad i Norges Livredningsselskap gått ut i VG og advart mot å hoppe ut i iskaldt vann.

(NTB)