SINGAPORE: Antall besøkende til Singapore har steget med 50 prosent fra 2009 til 2012. Foto: John Arne Gundersen / Dagbladet
SINGAPORE: Antall besøkende til Singapore har steget med 50 prosent fra 2009 til 2012. Foto: John Arne Gundersen / DagbladetVis mer

Bader i luksus

Rike kinesere, japanere og europeere strømmer til Singapore for å forsyne seg av bystatens to store hemmeligheter. Én er gjemt under bakken, den andre finnes på hvert gatehjørne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Andreas Klemsdal, Finansavisen):Hardt arbeid, hard asfalt og hard kapitalisme. Det er det de fleste forbinder med Singapore. Nå skrives reiseguidene om. De siste årene har bystaten tatt av uniformen og slått på diskolysene.

Vi står på toppen av byens høyeste bygning. Det er midnatt og klubbmusikken dundrer ut over takbaren, der dansegulvet har himmelen som tak. En smeltedigel av mennesker fra alle verdenshjørner, blafrende neonlys og høye drinker. Et gjerde av glass er alt som skiller folkemengden fra asfalten 282 meter lengre nede.

Samtidig står Ferrariene i kø ut til den kunstige øyen Sentosa. Her er det yachtklubb, opplevelsespark i Disneyland-stil og et vell av restauranter og opplevelser. Inne i bykjernen har gamblingfyrsten Sheldon Adelson fylt opp nesten samtlige av sine 2.500 rom i monument Marina Bay Sands. De to gigantresortene setter omsetningsrekord i år. Men bare 25 prosent av disse inntektene kommer fra overnattinger og servering. Hvor kommer resten fra?

Svaret er gambling. Kinesere og japanere strømmer til Singapore for å gamble. Helt siden byen åpnet sine to kasinoer i 2010 har turistene spilt som om fremtiden var avlyst.

Det spesielle med denne byen er at gamblingen er gjemt bort. Marina Bay Sand har laget en familievennlig resort der rom, shopping og messehaller er plasser over bakken. Kasinoet er gjemt i kjelleren. Også på Sentosa Island står opplevelsesparkene i front, mens kasinoet er å finne mer tilbaketrukket.

Det har ikke hindret Singapore i å bli en storspiller. Mange analytikere spår at Singapore i 2013 passerer Las Vegas. I 2012 rullet det inn 36 milliarder kroner fra de to store resortene i byen. Las Vegas var bare hårfint større, med 37 milliarder i inntekter fra sine nesten 40 kasinoer.

Begge blir imidlertid lilleputter sammenlignet med Kinas Macau, som drar inn rundt 240 millioner fra 30 kasinoer.

Hvis du vil ha mindre lekeland og mer eleganse kan du velge hotellet Raffles, et sjarmerende minne fra kolonitiden. Hvis ikke har byen nok å velge i, med sine 51.000 hotellrom. Vi fulgte imidlertid eksentriske spekulanter fra Japan og sjekket inn på The Ritz-Carlton Millenia og lot oss rive med i noen med døgn i smakfull luksus.

SINGAPORE: Det er 86 kjøpesentre i Singapore, du har alt til store og små, de store merkeklær butikkene finner du langs Orchid Road. Foto: EIK,ROBERT S.
SINGAPORE: Det er 86 kjøpesentre i Singapore, du har alt til store og små, de store merkeklær butikkene finner du langs Orchid Road. Foto: EIK,ROBERT S. Vis mer

Dørene åpnes av ikke én, men to pikkoloer som alltid står klare i lobbyen.

Det enorme inngangspartiet er en eneste stor skulptur, og er en forestilling om en drage. De tre trappene som går ned fra lobbyen er dragens hale. Nederst er det en vannfontene. Alt henger sammen i trådløs symbolikk.

Du skjønner hvor mektig hotellet er når du står utenfor de seks monsterheisene som forsyner de 32 etasjene med kravstore gjester. En dame med propp i øret viser deg rommet, og du føler en merkelig blanding av hjemmekos og Secret Service.

Dette er langt fra en hverdagslig nordisk hotellopplevelse. I stedet for å slå på TV?en (den er 50 tommer) kan du slå på Bose-anlegget og la bassen fylle rommet. Innervegger som er 30 centimeter tykke indikerer at rommene er godt lydisolert.

Alle rommene har doble dører. Sengene er av en annen verden. Vi åpner det vi trodde var en skuff, men det viser seg å være et panel som styrer gardinene, eller sceneteppene for å gi en mer korrekt beskrivelse.

Vi lar dem bli oppe, for morgen og kveld har du en spektakulær utsikt til en spektakulær by. Gigantmonumentet Marina Bay Sand til venstre og Singapores skyline til høyre. Du har orkesterplass til en av menneskets urbane undre. Landet som både dette hotellet og alt rundt ligger på var for bare noen tiår siden sjø. Eventuelt kan du bare bruke utsikten til å sjekke om din partner snart kommer ut av luksusbutikken som har sin egen øy i havnen - Louis Vuitton Island.

Men mest av alt er The Ritz-Carlton Millenia kjent for sin legendariske champagne-brunch. Søndag klokken 14 strømmer expatsene inn etter å ha betalt 840 kroner for velte seg i kulinariske opplevelser og god champagne.

For dette er Singapores andre hemmelighet. Byen har sin egen autentiske matverden, dyrket frem gjennom et par hundre år med immigrasjon fra ulike land i Asia.

SINGAPORE Raffles hotell er kanskje det mest kjente hotellet i Singapore. Foto: Espen Røst/ero@dagbladet.no
SINGAPORE Raffles hotell er kanskje det mest kjente hotellet i Singapore. Foto: Espen Røst/ero@dagbladet.no Vis mer

- Vi spiser ikke for å leve, vi lever for å spise, sier den lokale turistguiden Wee Tee.

En kveld vi sitter restauranten Wild Rocket får vi et ord med kokken, Willin Low. Han forteller om rettene han lager, hvordan alt er hentet fra byens egen mattradisjon, men toppet med en moderne tvist.

- Min mor ville drept meg om hun så hvordan vi serverte mange av de tradisjonelle rettene, sier Willin Low.

Og mange er sultne på denne byen, også nordmenn. Antall besøkende til Singapore har steget med 50 prosent bare fra 2009 til 2012. Nå kommer over 14 millioner besøkende årlig. I 2012 besøkte mer enn 36.000 norske turister Singapore; nesten 14 prosent mer enn året før. Økt fokus på markedet og flere nye ruter ut fra Skandinavia, har gjort det enklere både for forretningsreisende og turister å komme seg hit.

For mange år tilbake forsøkte Las Vegas å gjøre det Singapore har lykkes med i dag: Å sette opplevelsene foran og kasinoene bak. Gamblingbyen i Nevada som ble bygget opp av mafiaen forsøkte på 1990-tallet å bli en familiedestinasjon.

Milliardæren Kirk Kerkorian?s MGM Grand Casino ble bygget rundt temaet «Wizard of Oz», med egen opplevelsespark, og Steve Wynn åpnet resorten Treasure Island i 1993. På 2000-tallet ble begge disse erstattet av andre utbygginger og byen startet reklamekampanje med slagordet: «What Happens in Vegas, Stays in Vegas».

Men det spørs om dobbeltmoralen er noe mindre i Singapore, sammenlignet med Sin City. Lokale innbyggere må betale en inngangsbillett på nesten 500 kroner for å få lov til å spille. Staten vil nemlig kun at gjestene skal spille bort pengene sine. Kom og tøm lommeboken!

MAT I SINGAPORE: Du nyter god mat og drikke i den flerkulturelle byen, lokale favoritter som kylling med ris, eller svart pepper krabbe. Foto: EIK,ROBERT S.
MAT I SINGAPORE: Du nyter god mat og drikke i den flerkulturelle byen, lokale favoritter som kylling med ris, eller svart pepper krabbe. Foto: EIK,ROBERT S. Vis mer