Bak dem kommer leiemorderen

Overvåkningsvideoen viser det brutale drapet. Kvinnens far skal ifølge tiltalen ha innrømt å stå bak betalingsdrapet.

SVIGERFAR TILTALT: Her går det nygifte paret bortover gaten. Bak dem kommer leiemorderen. Vis mer

Den 30. januar i fjor gjorde Amrutha Varshini (22) og Pranay Perumalla (23), fra den i indisk målestokk lille byen Miryalaguda, det de visste at de «ikke burde gjøre».

Mens moren til Amrutha tok en middagslur, sneik hun seg ut av familiens hjem. I den ferdigpakka sekken hadde hun en kjole hun hadde fått til bursdagen sin og de nødvendige identifikasjonspapirene.

Kort tid etter var det unge paret gift.

Forbanna

I utgangspunktet var planen deres å rømme landet. Pranays familie er nemlig en del av den lavere Dalit-kasten, mens Amrutha og hennes familie tilhører den høyerestående Komati-kasten.

Og Rao, faren til Amrutha, var rasende.

Han hadde gjentatte ganger gjort sitt for å sette en stopper for den forbudte kjærligheten. Han hadde plassert datteren på andre skoler og fratatt henne alle former for elektroniske kommunikasjonsmidler.

Ifølge rettsdokumentene slo han henne, og hvem datteren giftet seg med skal ifølge Times of India nærmest ha blitt en besettelse for den velstående eiendomsutvikleren.

Av frykt for hva Rao kunne finne på, la det unge paret planer om å forlate landet, og starte på nytt et annet sted. De tok engelskkurs og søkte om pass, men om lag fem måneder etter vielsen kom nyheten som fikk dem til å utsette flukten.

Amrutha var gravid.

Leiemorder

I utgangspunktet hadde de to giftet seg i en veldig privat seremoni der bare et par venner var til stede, men den sommeren bestemte de seg for å holde en større mottakelse for å feire.

Flere hundre personer deltok på festlighetene i midten av august, men Amruthas foreldre glimret med sitt fravær. Washington Post skriver at Pranays skjebne på dette tidspunktet allerede var i ferd med å bli forseglet.

Rao skal ha betalt nesten halvannen million norske kroner til menn som skulle ta Pranay av dage, og han skal ha gitt dem bildet de sendte ut på bryllupsinvitasjonen for å lettere kunne identifisere paret. En lokal politisk størrelse skal ha vært involvert i transaksjonen.

En snau måned seinere var Amrutha, Pranay og hans mor Premalatha på vei ut av sykehuset etter en avtale med Amruthas fødselslege.

På en overvåkningsvideo fra sykehuset, ser man leiemorderen komme fram bak en ambulanse, og at han gikk med bestemte skritt mot paret som var på vei ut av porten. I hånda hadde han en lang slakterkniv.

Noen sekunder senere hadde han påført Pranay store skader med to hugg. Livet hans sto ikke til å redde.

I endring

Drapet og etterspillet har på mange måter splittet Miryalaguda. Flere hundre personer besøkte i de påfølgende dagene Pranays familie for å vise sin medfølelse, men mange sympatiserte også med Rao og besøkte ham i fengselet.

Anne Waldrop er professor ved institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning på OsloMet og er ekspert på India. Hun sier til Dagbladet at ekteskapet på mange måter er kastesystemets siste bastion.

- Ser man tilbake til da India ble selvstendig i 1947, var det mange samfunnsvitere og politiske ledere som trodde at kastesystemet ville forsvinne med modernisering og urbanisering. Det gjorde det ikke, men det har tatt nye former, sier hun.

Hun forteller at dalitene, som historisk rett har blitt sterkt diskriminert og ansett å stå utenfor det tradisjonelle kastesystemet, stadig står mer på krava. Gjennom et kvotesystem har flere fått muligheten til høyere utdanning, og de har blant annet fått egne politiske partier.

«Dydig og ærefullt»

Waldrop peker også på en statistikk fra 2017 som viser at i underkant av seks prosent av de inngåtte ekteskapene er mellom personer i ulike kaster. Dette er et tall som har endret seg lite de siste fire tiårene.

Hun trekker også fram kjønnsdimensjonen - at det blir sett på langt mer alvorlig dersom en kvinne finner seg en mann fra en lavere kaste, enn det motsatte.

- Kvinnen skal jo «oppføre seg dydig og ærefullt», og dersom hun gifter seg med en mann av lavere kaste blir hun sett på som besudlet og uren. Dette smitter også over på familien hennes, sier Waldrop.

Samtidig er hun opptatt av å understreke at dette ikke på noen måte er hverdagskost i landet med mer enn 1,3 milliarder innbyggere. Hun bodde selv i India på starten av 1990-tallet, og forteller at saker som dette dukket opp i de nasjonale avisene nå og da.

- Jeg husker at høyt utdannede folk jeg snakket med i Delhi oppfattet det som bakstreversk, og de reagerte veldig på at det fremdeles var sånn.

- Skyld i min manns død

Amrutha bor nå med sin sønn sammen med familien til Pranay et par minutters kjøring fra herskapshuset der hun selv vokste opp. Rundt huset er det satt opp sikkerhetskameraer.

- Min egen far er skyld i min manns død. Pranays foreldre vet hvor høyt vi elsket hverandre, sier hun til Washington Post.

Rao venter i disse dager på at rettssaken mot ham skal begynne. I tiltalen står det at han har tilstått å ha bestilt drapet, men han vil ikke uttale seg om saken. Det vil heller ikke hans forsvarer.