Bakte for Bydel Grünerløkka - stakk av da Arbeidstilsynet kom

Da Arbeidstilsynet og Nav kom på uanmeldt tilsyn hos Medis Bakern, stakk tre av bakerne av. De hadde ikke oppholdstillatelse, bekrefter daglig leder.

- IKKE REDDE: Daglig leder for Medis Bakern, Isa Yilidiz, nekter for at de ansatte er redde for å snakke med Arbeidstilsynet.

- Dette er ikke Afrika. Dette er Norge, sier han. Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET
- IKKE REDDE: Daglig leder for Medis Bakern, Isa Yilidiz, nekter for at de ansatte er redde for å snakke med Arbeidstilsynet. - Dette er ikke Afrika. Dette er Norge, sier han. Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 17. juli gjennomførte Arbeidstilsynet og Nav et uanmeldt tilsyn hos Medis Bakern på Økern i Oslo. Etter at tilsynet kom til stedet stakk tre av de ansatte av.

«Vi oppdaget etter en liten stund at tre av arbeidstakerne hadde forlatt virksomheten. Daglig leder ble spurt om hvorfor de tre reiste fra arbeidsplassen midt i arbeidstida og hvem disse tre var. Daglig leder kunne ikke gi noen god forklaring på hvorfor dette skjedde, men trodde at den ene av arbeidstakerne (en fra Afghanistan) kanskje ikke hadde oppholdstillatelse», skriver Arbeidstilsynet i en rapport.

- De manglet oppholdstillatelse, sier daglig leder for Medis Bakern, Isa Yildiz, til Dagbladet. Han mener de ansatte har lurt bedriften.

- Vi har betalt skatt, men de har lurt oss med falske papirer, sier han.

Redde ansatte Ifølge Arbeidstilsynet var de ansatte som ikke stakk av redde for å snakke med tilsynet. «Arbeidstakere som har arbeidet der tidligere tror at det er flere som redde for å miste jobben sin og av den grunn ikke våger/ønsker å snakke med myndigheten», skriver tilsynet.

- Dette er tull og tøys. Dette er ikke Afrika. Dette er Norge, sier Yildiz.

Arbeidstilsynet avdekket det selv kaller for «mange og omfattende brudd på arbeidsmiljøloven». De ansatte jobber sjudagersuke uker uten fri, mangler lovlige arbeidskontrakter og Medis Bakern har ingen oversikt over hvor mye de ansatte jobber, eller hvor mange som jobber på bakeriet.

«I de tre ulike møtene med daglig leder har forklaringen blitt endret for hver gang og vi er ikke sikre på at vi har fått den hele og fulle sannhet om hvordan arbeidet organiseres i virksomheten», skriver tilsynet. Medis Bakern har nå fått ni pålegg, blant annet må de få oversikt over arbeidstid og arbeidstakere.

- Vi kommer til å følge alle påleggene fra Arbeidstilsynet, sier Yildiz.

- Alvorlig Medis Bakern leverer ifølge en kundeliste Dagbladet har fått tilgang til, blant annet bakevarer til Nav i Bydel Grünerløkka, og Vegdirektoratet. Etter at Dagbladet tok kontakt med Nav fikk vi følgende svar fra bydel Grünerløkka i Oslo. Nav sier til Dagbladet at de ikke har et kundeforhold til Medis Bakern.

«Vi har ikke hatt kjennskap til kritikkverdige arbeidsforhold hos Medis bakern før i dag. Vi vil nå gjennomgå saken, og dersom det viser seg å være som du beskriver vil våre kantiner orientere seg i markedet etter andre leverandører», skriver seksjonssjef for Kvalifisering og Miljø i Bydel Grünerløkka, Flemming Løstegaard Hagen, i en e-post til Dagbladet.

Vegdirektoratet svarer med følgende e-post.

«Vegdirektoratet har avtale med ISS for kantinedrift og vi har i vår avtale med ISS satt som krav at alle ansatte hos leverandør og eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten skal ha lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale (...) Vi har all grunn til å tro at ISS jobber godt og seriøst med sine underleverandører, men dette viser at vi alle har et ansvar i å jobbe enda bedre for å unngå at slike situasjoner oppstår».

- Vi kjøper for noen hundrelapper fra Medis Bakern i måneden. Siste år var det cirka snakk om tre tusen. Hvis det viser seg at denne underleverandøren opptrer useriøst, må vi beklage det. Alle leverandører skal selvfølgelig opptre korrekt, sier konserndirektør i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet.

- SKAL OPPTRE KORREKT: - Hvis det viser seg at denne underleverandøren opptrer useriøst, må vi beklage det. Alle leverandører skal selvfølgelig opptre korrekt, sier konserndirektør i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet. Foto: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET
- SKAL OPPTRE KORREKT: - Hvis det viser seg at denne underleverandøren opptrer useriøst, må vi beklage det. Alle leverandører skal selvfølgelig opptre korrekt, sier konserndirektør i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet. Foto: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET Vis mer