Bakteriefunn kan bidra til jakta på utenomjordisk liv

Oppsiktsvekkende funn i innsjø i California. - Nå bør man vurdere å omdefinere hva liv er, mener norsk ekspert.

HILS PÅ GFAJ-1: Dette svart-hvitt-bildet viser bakterien GFAJ-1. Funnet er oppsiktsvekkende fordi den kan leve av grunnstoffet arsen som en erstatning til fosfor. Det utvider mulighetene til å finne nye former for liv på jorden - og i verdensrommet. Foto: AP Photo/Science/ScanpixVis mer

(Dagbladet): Et NASA-finansiert forskningsteam ved Universitetet i Arizona sier de har funnet organismer i en innsjø i California som kan leve av det giftige grunnstoffet Arsen.

Funnet av bakterie GFAJ-1 er oppsiktvekkende fordi den utvider oppfatningen av hva levende organismer trenger for å overleve, skriver tidsskriftet Science.

Bryter med gylden regel Elementer i livet slik vi har kjent det fram til nå, som fett og DNA har måttet bestå av de seks kjemiske elementene karbon, hydrogen, oksygen, nitrogen, svovel og fosfor - i California tok Arsen over plassen til fosfor i bakterien.

Aldri tidligere har man gjort funn som kan bryte med den gylne regelen innenfor biokjemi.

- Livet slik vi kjenner det krever spesielle kjemiske elemender og eskluderer andre. Men finnes det andre alternativer? Hvor annerledes kan livet bli? En av de veiledende prinsippene i jakten på liv på andre planer er at man skal «følge elementene», sier professor Ariel Anbar ved Universitetet i Arizona.

Forskningsteamet, som har blitt ledet av Felisa Wolfe-Simon, har konsentrert seg om å finne ut hvilke elementer man må følge, forteller Anbar.

Rykter om «marsboere» Ryktene begynte å gå da NASA sendte ut en pressemelding mandag med sperrefrist i dag om at de ville holde en pressekonferanse «for å drøfte et astrobiologisk funn som vil ha stor betydning for søken etter bevis på utenomjordisk liv. Astrobiologi er læren om opprinnelsen, evolusjonen, distribusjonen og fremtidig liv i universet».

Blant annet publiserte Nettavisen i Norge en artikkel tirsdag med tittelen: «Har NASA funnet liv på Mars?», der de intervjuet astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard, som håpte på at man fikk det endelige svaret på at det finnes utenomjordisk liv. Dagen etter intervjuet de astrobiolog Hans Erik Foss Amundsen som kategorisk avviste at funn på mars var gjenstand for pressekonferansen.

- Hvis jeg skulle gjette, så har det noe med at de har funnet en type liv på jorden som har annerledes kjemi enn det livet man kjenner fra før. Det vil være min gjetning, sa astrobiologen til Nettavisen.

- Omdefinerer liv Det betyr at Foss Amundsen fikk rett av de to ekspertene:

- Slik er det å ha gode kilder, sier han og ler når Dagbladet ringer ham.

Han mener funnet er oppsiktsvekkende og minner oss på at man bør være åpen på å omdefinere hva liv kan være.

- Det er oppsiktsvekkende, men det har blitt publisert noe lignende før. Men de har gått videre inn i det, og bevist at levende organismer på jorda kan leve av andre kjemiske forbindelser enn det vi har sett tidligere, forklarer han.

LEDET FORSKNINGEN: Felisa Wolfe-Simon, som har ledet forskningsteamet bak funnet, tar her prøver av sedimentkjerner hun hentet opp fra kysten ved Mono Lake i California. Foto: Henry Bortman Vis mer

- Stoffet organismen bruker er arsen, som er i giftstoffet arsenikk. Det ligner på fosfor, men får et menneske arsenikk i kroppen tar stoffet plassen til fosfor og bryter ned alt. Forskerne har funnet en organisme som bruker det kjemiske grunnstoffet på en annen måte, sier Foss Amundsen.

- Det utvider horisonten for hvordan livet kan leves.

Utenomjordisk liv Han mener det hjelper i jakta på utenomjordisk liv.

- Det viser hvor mye rart man kan se etter og hvor mange former livet kan ha. Jeg forventer ikke at det er en planet som består av arsen, men det minner oss om at vi kan se etter andre ting enn det vi definerer som liv på jorda, sier han.

Han mener noe av det morsomste har vært å se den enorme interessen for temaet etter pressemeldinga fra NASA kom.

- Nettet har eksplodert. Folk er ekstremt interessert og opptatt av dette, og det er veldig kult. Jeg var veldig interessert sjø, men da jeg begynte å undersøke hvem som sto bak forsto jeg hva man hadde i vente.

- Det er ingen revolusjon, men det er absolutt interessant, mener han.

MARS-RYKTER: Flere medier begynte å spekulere om det kunne være snakk om «marsboere» da NASA sendte ut en hemmelighetsfull pressemelding mandag. Nettavisen var blant mediene i Norge som begynte å spekulere. Foto: Faksimile av Nettavisen Vis mer