Ballade for finkulturen

Navn: Synne SkouenAlder: 49Yrke: Komponist, kultursjef i NRK

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Selv om noen hevder det motsatte: Finkultur og populærkultur er ikke begreper som er gått ut på dato. Vi er slett ikke ferdig med forakten for finkulturen. Vi lever i en tid hvor den som ikke lager det folk vil ha, bare kan ha det så godt. Jeg ser det som min oppgave å være en skanse, kjempe for å gjøre også det smale, sier Synne Skouen, landets mektigste kultursjef.

Hun nekter å snakke om prosenter og rating, men nevner likevel at en prosent betyr 40000 lyttende mennesker. Sier hun fikk jobben som kultursjef i NRK fordi hun ikke vil gjøre seg lekker for dem som har den avgjørende myndighet. Tvert om, hun har krevd en medgift ved inngåelse av dette ekteskapet med en institusjon. Pengene vil hun bruke til økt norsk egenproduksjon.

I arbeidet med denne smule omtale, lærte vi det nye ordet bimedialitet . For Synne Skouen blir sjef for en avdeling med 240 medarbeidere som skal levere varer bestilt av de to medier radio og fjernsyn. Men ikke før hadde vi lært oss ordet, før hun kunne fortelle oss at det er foreldet. Nå heter det flermedialitet, for man må også tenke Internett, må vite.

I et av de eldste klipp om Skouen i vårt arkiv, smører hun fem brødblingser til skolemat samme dag som hun har høstet strålende kritikker for sin rolle i en av pappa Arnes filmer. I alt medvirket hun i seks av disse. Overfor reporter Arne Hestenes slår hun fast at skuespiller skal hun aldri bli.

Hun ble komponist. Studerte i Wien, blant annet under Dieter Kaufmann, og har siden markert seg som en av nyere norsk musikks betydeligste lydskapere, bl.a. med musikk til balletten «Volven», «Balladen om Morder-Anna» og musikk til film og skuespill. Og hun ble musikkanmelder i Arbeiderbladet i ti år med faglig tyngde og formidlingsevne. Hun var også initiativtaker til musikktidsskriftet Ballade. De siste seks åra har hun vært sjef for musikkavdelingen i NRK P2. Siden mars har hun vært med i prosjektgruppa som har utredet blant annet den store avdelingen hun nå skal lede.

Komponisten Skouen har i denne perioden fått slippe litt ut av skapet. Hun er i gang med en opera om Fridtjof Nansen og hans kone Eva Sars. Eva var en strålende mezzosopran som blant annet sang Griegs melodier til Garborgs Haugtussa-sanger, akkompagnert av Agathe Backer Grøndahl. Her skulle være nok kjærlighet og drama til minst en opera, mener Skouen, som også er fraskilt mor til to barn på sju og sytten.