SPEKTAKULÆRT: For de fire passasjerene på «Bloon» vil stjernene lyse om dagen, og sola vil fortone seg spektakulær idet den stiger opp bak den tydelige jordkrumningen. Grafikk: INBLOON.COM
SPEKTAKULÆRT: For de fire passasjerene på «Bloon» vil stjernene lyse om dagen, og sola vil fortone seg spektakulær idet den stiger opp bak den tydelige jordkrumningen. Grafikk: INBLOON.COMVis mer

Ballongen som tar deg 36 000 meter til værs

Fattigmanns romturisme en realitet om to år. For 985 000 kroner turen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Romturisme er i vinden. En rekke aktører driver et regelrett kappløp for å utvikle nye konsepter for velstående mennesker som ønsker å få muligheten til å være astronaut for noen dager eller timer. F.eks. det planlagte russiske romhotellet Commercial Space Station, der man kan bo i fem dager og reise tur-retur i en Sojuz-kapsel for den nette sum av 3,2 millioner kroner.

Fem timers tur Har du ikke riktig så god råd, fins det en trøst: For 985 000 kroner - prisen av en liten ettroms leilighet sentralt i Oslo - kan du få fem timer i stratosfæren, 36 kilometer over havet. Det er tre ganger så høyt som cruisehøyden for rutefly, og høyt nok til at mange vil oppleve det som om man faktisk er i verdensrommet (som man regner med starter 80-100 km o.h.):

Man vil tydelig se jordas krumning, og stjernene vil skinne om dagen. Sola vil se helt annerledes ut enn fra bakken, og vil ta seg spektakulær ut idet den står opp bak jorda. Og alt dette kan man betrakte fra en oppvarmet kabin med komfortable seter - helt uten motorstøy, til forskjell fra et fly eller et rakettdrevet romfartøy.

TESTTUR: Her er en prototyp under en testtur. Ifølge selskapet bak «Bloon» har prototypene nådd en høyde på 32 km o.h. Til sammenlikning flyr rutefly i en cruisehøyde på rundt 10 km o.h. Foto: INBLOON.COM
TESTTUR: Her er en prototyp under en testtur. Ifølge selskapet bak «Bloon» har prototypene nådd en høyde på 32 km o.h. Til sammenlikning flyr rutefly i en cruisehøyde på rundt 10 km o.h. Foto: INBLOON.COM Vis mer

Turen skal nemlig foregå i den spanskutviklede heliumsballongen «Bloon», med en spesialutviklet og komfortabel «kurv» som har plass til fire passasjerer og to piloter. Selve ballongen er enorm med en diameter på 128 m, mens kurven er romslig med sine 4 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tre sammenhengende timer rundt soloppgang vil ballongen ligge på cruisehøyden 36 km o.h., før den langsomt tømmer seg for gass og til slutt frigjør kurven, som daler til bakken i en fallskjerm. I denne fasen skal passasjerene kunne velge om de vil oppleve en periode med vektløshet eller måne- eller Mars-gravitasjon.

- Stor interesse - Vi planlegger å starte kommersiell drift i 2013. Mange testflyginger er gjennomført, og en rekke interessenter har allerede kontaktet oss for billetter, sier José Mariano Lopez-Urdiales, sjef for selskapet Zero 2 Infinity, til Dagbladet.

KOMFORTABEL: Den romslige «kurven» vil være temperert og ha behagelige seter for passasjerer og piloter. Det vil også bli servert mat under den fem timer lange turen. Grafikk: INBLOON.COM
KOMFORTABEL: Den romslige «kurven» vil være temperert og ha behagelige seter for passasjerer og piloter. Det vil også bli servert mat under den fem timer lange turen. Grafikk: INBLOON.COM Vis mer

Lopez-Urdiales forteller at grunnlaget for konseptet ble lagt rundt år 2000, da han leverte en vitenskapelig oppgave om et liknende prosjekt. Så, for to år siden, sluttet han i jobben for å grunnlegge selskapet. Siden da har han og medarbeiderne drevet intensiv utvikling fra hovedkvarteret i Barcelona.

- Et hovedmoment vi må få på plass, er hvor ballongen skal ta av fra og lande. Trolig blir det et sted i Spania, sier gründeren.

FRITT UTSYN: I tre sammenhengende timer vil ballongen befinne seg i cruisehøyden på 36 km o.h. I hele tidsrommet vil passasjerene kunne nyte utsikten helt uforstyrret av f.eks. motorstøy. Illustrasjon: INBLOON.COM
FRITT UTSYN: I tre sammenhengende timer vil ballongen befinne seg i cruisehøyden på 36 km o.h. I hele tidsrommet vil passasjerene kunne nyte utsikten helt uforstyrret av f.eks. motorstøy. Illustrasjon: INBLOON.COM Vis mer

- Hva med landingsplassen? Jeg går ut fra at jordrotasjonen samt vær og vind vil føre ballongen langt av gårde.

- Det er faktisk været som spiller størst rolle her, og det er mulig å lande relativt nær oppsendingsstedet, slik forsøk på Sicilia og i Kiruna (i Sverige) har vist; vi regner med ca. 200 kilometers avstand mellom de to stedene, sier Lopez-Urdiales.

REISENS FORLØP: Tegningen viser de ulike fasene i en tur med «Bloon»: Først sendes den rett opp, og bruker så en time på å stige til cruisehøyde (36 km o.h.). Deretter begynner nedstigningsfasen ved at ballongen tømmes sakte for gass, inntil den slipper passasjerkurven, som daler til bakken i en fallskjerm. Illustrasjon: INBLOON.COM
REISENS FORLØP: Tegningen viser de ulike fasene i en tur med «Bloon»: Først sendes den rett opp, og bruker så en time på å stige til cruisehøyde (36 km o.h.). Deretter begynner nedstigningsfasen ved at ballongen tømmes sakte for gass, inntil den slipper passasjerkurven, som daler til bakken i en fallskjerm. Illustrasjon: INBLOON.COM Vis mer