Bandekrigen skremmer BMW-kundene

Den bevæpnede bandekrigen i Oslo skremmer BMW-kundene: - Gjengmedlemmer i raske BMW-er ødelegger luksusbilens image, fastslår merkevare-ekspertene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bekymrede rikfolk vegrer seg nå mot de tyske kvalitetsbilene, fordi BMWs prestisjefylte 3-serie er i ferd med å få et gangsterimage.

- Vi har kunder som tydelig signaliserer at de misliker det som skjer, innrømmer salgssjef Tom Ingvaldsen hos BMW-forhandleren Autozentrum.

- Det som skjer, gir veldig farlige signaler for BMW. Og de kan heller ikke gjøre noe med det, sier Hans Mathias Tjømøe. Han er ekspert på merkevarebygging og kundeatferd ved Bedriftsøkonomisk Institutt (BI) - og har selv en BMW i garasjen.

Bil med kulehull

Tirsdag denne uka ble en BMW kabriolet beskutt midt i Oslo sentrum av unggutter i en annen sportsbil av typen Mercedes. En 17-åring ble såret i det såkalte gjengoppgjøret, og politi og pressefotografer samlet seg raskt rundt den gjennomhullede bilen: En BMW i 3-serien. Den lille, raske bilen er blant favorittene i bandemiljøet i Oslo. Ungguttene som kalles B-gjengen har en særlig forkjærlighet for bilen som i utgangspunktet markedsføres for en velstående, sporty og utadvendt kundegruppe. Når gjengene omtales i mediene, er svært ofte bilene med.

- Vi er glad i biler og bruker masse penger på dem. Det er feil at vi bare kjører rundt i BMW-er. Vi har mange biler hver, sier en av medlemmene i B-gjengen til Dagbladet. Sjefer i gjengen kjører blant annet rundt i Ferrarier.

Den såkalte A-gjengen har ord på seg for å kjøre rundt i Mercedeser. Etter det Dagbladet erfarer disponerer gjengen bare et fåtall slike biler, i motsetning til B-gjengens luksusbilstall.

Også Audi er et populært bilmerke blant kriminelle i Norge. Den beryktede Tveita-gjengen bruker alltid Audi A6 eller A8 varebil som fluktbil. Etter det Dagbladet erfarer er sjåførene i disse bilene dyktige bilsportutøvere. De vil ha den bilen som kan kjøre fra politiet i en fluktsituasjon.

Stort problem

- BMW har helt klart fått et stort problem, mener Lars Ola Sandelien - motorjournalist i Vi Menn.

- Det som skjer med BMWs 3-serie nå, er nøyaktig det samme som skjedde med Mercedes på 70-tallet. Enkelte grupper kjøper seg nå status ved å bruktimportere raske BMWer, til gremmelse for de mer «dannede» kundene.

- Dette likner på det som skjer i USA, der den tidligere statusbilen Cadillac nå er blitt bil for glorete pornokonger. Resultatet er at forretningsmenn ikke engang vurderer å kjøpe merket, sier BI-amanuensis Tjømøe. - Når målgruppa for BMWs 3-serie ikke lenger føler at bilen signaliserer verdier de kan identifisere seg med, velger de heller andre biler. På lang sikt kan dette ødelegge for BMWs posisjon, sier Claus Sonberg, direktør og ekspert på merkevarekriser hos pr-byrået Burson-Marsteller.

Mens BMW-importøren fortviler over imagekrisen:

Hengt ut

- Vi blir urettferdig hengt ut, sier Frantz Sauter i BMW Norge.

- Hver gang det skjer noe i trafikken og en BMW på en eller annen måte er involvert, brettes det ut i aviser og på TV at det dreier seg om en BMW-eier. Skjer det samme med en annen bil er det ingen som skriver bilmerket. Vi har aldri sett noen form for statistikk som viser at BMW er mer eller mindre involvert i forbrytelser i Norge.

Mange eiere av Audi og BMW plages over at de føler at politiet følger bilene med argusøyne. De føler seg ofte forfulgt. Det gjelder særlig de som kjører BMW 3-serien av eldre årgang eller kabriolet. En BMW-eier Dagbladet har snakket med, sier det nesten er en plage at politiet nærmest automatisk legger seg på hjul.

Ingen i UP eller politiet vil offisielt bekrefte at de forfølger enkelte biler mer enn andre.

SKUDDRAMA: Tirsdag var det et nytt oppgjør mellom A-gjengen og B-gjengen i Oslo. Personer fra A-gjengen åpnet ild mot en BMW, hvor de mente det satt folk fra B-gjengen.