Banditter kaprer norske trailere

Norske fiskevogntog er fritt vilt i Sør-Italia, og sinte lastebileiere mener hviletidsreglene har skylda. Nå vil bransjen ha nonstop-kjøring med to sjåfører i farlige områder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et vogntog fra Wold Transport hadde kjørt fra Ålesund med 24 tonn klippfisk, og sjåføren hadde nådd utkanten av Roma da han stanset for å ta seg en hvil natt til forrige tirsdag. Da slo bandittene til.

To menn brøytet seg inn i førerhytta og overmannet sjåføren. Han ble brutalt kneblet og svinebundet, og kastet bak i køya. Der lå han som bandittenes hjelpeløse gissel i over tre timer, mens vogntoget rullet videre mot sør.

Forlot bilen

- I Napoli koblet ranerne fra tilhengeren før de kjørte bilen til utkanten av byen og forlot den, sier lastebileier Svein Wold til Dagbladet.

Den sjokkerte sjåføren er ennå ikke tilbake i jobb for Wold Transport.

- Han fikk en reaksjon to dager etter overfallet, og har vært hjemme siden, sier Wold.

Vil ha nye regler

Norske lastebileiere organiserer nå krisegrupper for engstelige og ranede sjåfører. På to uker er tre trailere med norsk fisk sjanghaiet på søritalienske veier. Bransjen mener utro parter og proffe kriminelle står bak.

Lastebilbransjen forlanger nå at de europeiske kjøre- og hviletidsbestemmelsene for veitransport endres. Med to sjåfører i bilen kan den ene sove mens den andre kjører, og vogntogene kan rulle nonstop.

- ...men i dag teller ikke søvn som hviletid når bilen ruller, sier direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileier-Forbund til Dagbladet. Han mener opphevelse av denne regelen vil gjøre kjøringen mye tryggere.