Banen ikke årsaken til akselbrudd

Målingene foretatt på Sørlandsbanen i helgen viser at akselbruddet på Signaturtoget den 17. juni ikke er direkte forårsaket av forholdene ved banen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er fortsatt ikke klart hva selve sprekkdannelsene skyldes, men Adtranz har gjort undersøkelser som viser en såkalt tilleggseffekt. Med dette mener man at i det øyeblikket en sprekkdannelse har oppstått, utvikler den seg svært raskt til brudd.

- En mulig årsak kan være rust, sier administrerende direktør Ronny Solberg.

Akslingene skal være beskyttet mot dette gjennom lakk, men vi undersøker nå om rust eller andre skader kan være oppstått i produksjonsfasen. Solberg utelukker heller ikke at skader kan være påført akslingene i transportfasen.

Adtranz anbefaler nå NSB å innføre ukentlige inspeksjoner på Signaturtogene, dersom det skal være trygt å reise med dem. I kilometer vil det si at togene må inspiseres med intervaller på 6000 km, mot tidligere 100 000 km.

- Vi regner med at det tar rundt 18000 km før en sprekkdannelse fører til brudd, sier Solberg. For flytogene anbefaler Adtranz at intervallen justeres fra 120 000 km til 21 000 km.

- Vi håper å komme opp med reviderte intervaller i løpet av 4-5 dager, sier administrerende direktør Ronny Solberg. Så får NSB selv vurdere om det er praktisk gjennomførbart å holde togene i trafikk med så hyppige intervaller.

Solberg understreker behovet for å komme fram til en varig løsning. Det kan bli aktuelt å bygge om akslingene. Det kan i så fall komme til å bli en kostbar affære. NSB sitter med 16 signaturtog.