«SJEKKET» SINGLE: Sparebank 1 SMN fikk mye oppmerksomhet da de brukte sjekke-appen Tinder for å tiltrekke seg kunder, som del av et eksperiment. Nå høster banken kritikk. Foto: Tinder
«SJEKKET» SINGLE: Sparebank 1 SMN fikk mye oppmerksomhet da de brukte sjekke-appen Tinder for å tiltrekke seg kunder, som del av et eksperiment. Nå høster banken kritikk. Foto: TinderVis mer

Bank får kritikk etter «sjekke-stunt»

- Bidrar til problemet de selv prøver å løse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sparebank 1 SMN fikk mye oppmerksomhet tidligere denne uka, da det ble kjent at de hadde tatt i bruk sjekke-appen Tinder for å komme i kontakt med potensielle nye lånekunder.

Etter å ha «likt» bankens bruker «Line, 23» på Tinder, fikk en trønder følgende melding:

«Hei, Line fra Sparebank 1 SMN her :) Jeg vet jo hvor viktig det er å spare, men her kan jeg jo ikke spare på komplimentene. Du er så kjekk!»

Å opprette en Tinder-bruker krever en Facebook-profil. Banken opprettet derfor to profiler kalt «Line, 23» og «Labb, 23», etter bankens maskoter.

- Kan tilby det meste «Line, 23» beskriver seg selv blant annet med denne teksten:

«Bil, hus, hytte og gode samtaler - jeg kan tilby deg det meste. Jeg vil dele livet mitt med deg! Lover ikke at du vil være den eneste for meg, men jeg lover å stille opp for deg i både gode og onde dager. Skal vi bli bedre kjent? ;)».

Stuntet provoserer datasikkerhetsekspert Per Thorsheim kraftig.

Han mener banken har ignorert brukervilkårene til både Facebook og Tinder, som begge krever at personprofiler skal tilhøre en eksisterende person. Tinder spesifiserer i tillegg at brukerprofilen må benyttes til ikke-kommersiell bruk.

- Jeg har full forståelse for at banken ønsker å nå single personer, men den måten de har gjort det på her, er et brudd på vilkårene, sier Thorsheim til Dagbladet.

- Privat informasjon Tinder-appen har blitt spesielt populær blant unge single ved at den er laget for finne personer som kan være interessante for brukeren. Ved å oppgi kjønn og alder blir man matchet med andre brukere innenfor en viss geografisk område.

Deretter får man se bilder av andre brukere sammen med informasjon om eventuelle felles interesser. Ut fra dette kan man «like» eller «ikke like» personen. To personer som «liker» hverandre, kan starte en samtale.

- Er ikke dette bare et morsomt stunt fra bankens side?

- Nei. banken må aktivt bla gjennom profiler på Tinder. Disse er lagt inn av folk som ønsker å komme i kontakt med en potensiell kjæreste, ikke for at salgspersonell skal se gjennom dem, synes det er festlig og deretter prøve å selge et lån. Dette er privat informasjon, sier Thorsheim.

- Svekker tilliten - Når markeds- og salgspersonale bevisst lager falske profiler på sosiale nettsteder, underminerer dette tilliten til tjenesten, og det bidrar til å svekke tilliten til banken. I tillegg bidrar de til problemet de selv prøver å løse: Å få folk til å holde seg unna falsk informasjon på nett.

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen, mener det hele blir mest komisk.

KOMISK: Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen, mener det kunne blitt problematisk dersom banken lagret informasjon funnet på sosiale medier. Foto: Jacques Hvistendahl
KOMISK: Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen, mener det kunne blitt problematisk dersom banken lagret informasjon funnet på sosiale medier. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

- Det som kan bli problematisk er hvordan banken samler og lagrer data fra sosiale medier, og hva det har å si for personvernet, sa han til Dagbladet tidligere denne uka.

- Bruker du sosiale medier, spesielt hvor målet er å finne en livspartner, vil du legge ut informasjon du kanskje ikke vil at banken din skal se.

Slettet Begge bankens kontoer var tydelig merket med bankens logo, og administreres av en redaksjon som jobber spesielt med sosiale medier. De er nå blitt slettet, ettersom testperioden er avsluttet.

- Selv om profilen var knyttet til bankens logo og navn, ser vi at det muligens ikke var tydelig nok. Ellers er premissene i Thorsheims engasjement at vi skulle ha andre hensikter enn å forsøke å treffe ungdommer på nye arenaer og få dem i dialog om nytten av økonomisk rådgivning. Det hadde vi ikke, skriver informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN i en tekstmelding til Dagbladet, etter å ha fått forelagt kritikken.

Flere kundemøter Han henviser videre til en kommentar de har skrevet på Thorsheims blogg. Her skriver de blant annet at det på Tinder er mulig å velge bort folk man ikke ønsker å komme i dialog med, og at de ikke har samlet inn eller lagret noen personopplysninger, samt at innspillene vil bli tatt med i evalueringen av stuntet.

Tronstad sa til Dagbladet på mandag at responsen hadde vært overveldende:

- Vi har fått over 300 henvendelser siden vi opprettet profilen på fredag i forrige uke. Vi har avtalt flere kundemøter. Så gjenstår det å se om det også blir noen ny kunder.

Det har foreløpig ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Tinder. Facebooks talsmann i Norden, Jan Fredriksson, har heller ikke besvart Dagbladets henvendelser i kveld.

MULIGENS IKKE TYDELIG NOK: Informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN mener imidlertid premisset kritikken er bygget på, er feil. Foto: Sparebank 1 SMN
MULIGENS IKKE TYDELIG NOK: Informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN mener imidlertid premisset kritikken er bygget på, er feil. Foto: Sparebank 1 SMN Vis mer