Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Banken gir deg dyreporno

«Internett kan være nedtur,» slår Sparebanken NOR fast. Den storstilte annonsekampanjen er ledsaget av nettadresser som - ved hjelp av bittesmå endringer - sender deg direkte til nettsider som blant annet inneholder dyreporno.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I den ene nettadressen - «www.hot-lovers.com» - er det nok å fjerne bindestreken, slik man også skal gjøre på korrekt engelsk. Da kommer man til en nettside med hardporno.

I den andre nettadressen - «www.blonde-babes.com» - må man ta bort en «e» i tillegg til bindestreken. Også dette er korrekt engelsk. Og gjør du dét - får du servert en nettside med dyresex.

Feilmelding

- Uansett hva Sparebanken NOR sier, så spiller annonsekampanjen på porno. Og porno er en bedriten bransje, sier Silje Grimseid i kvinnegruppen Ottar.

Hun stusset første gang hun så annonsene - den ene med bilde av to marihøner som parer seg (hot-lovers), den andre med tre søte hundevalper (blonde-babes).

- Dette er en forkastelig måte å reklamere for banktjenester på, mener Silje Grimseid.

- Og ingen skal få meg til å tro at valget er tilfeldig. De 90 mest brukte søkerordene på Internett har med porno å gjøre. Det vet banken godt, legger Ottar-aktivisten til.

De siste par dagene har Sparebanken NOR endret feilmeldingen. Taster du adressene som oppgis i annonsene nå, kommer bildet av marihønene og hundevalpene opp. Marihøne-bildet er for øvrig pikant ledsaget av stønnelyder.

- Uansett driver banken indirekte reklame for nettadresser som skor seg på porno, hevder Silje Grimseid.

Informasjonsleder i Sparebanken NOR, Mette Gullesen, sier til Dagbladet at hun ikke ante at nettadressene, når de skrives korrekt, leder rett til hardporno og dyreporno.

Beklager

- Det beklager jeg. Vi har hele tida ment å spille på den nysgjerrigheten porno vekker, men ikke s l ik .

- Men hvorfor bruke porno bevisst, slik dere åpenbart gjør?

- Vi ønsker å kapre ungdom som er vant til å surfe på Internett. Det er formålet med kampanjen. For å nå denne målgruppen må vi bruke sterke virkemidler. Porno er et sterkt virkemiddel, og vi har benyttet sexbransjens sterke posisjon på nettet, sier Gullesen.

<B>FORBANNET:</B> - Uansett hva banken sier , så spiller annonsekampanjen på porno. Og porno er en bedriten bransje, sier Silje Grimseid i kvinnegruppa Ottar.