Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Banken lurte meg for 240 000

FITJAR/OSLO (Dagbladet): Arne Drønen (86) føler seg lurt av Fokus Bank. En kundekonsulent fikk ham til å flytte alle sparepengene sine over i et fond han ikke får røre før i år 2004.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arne gleder seg til til han blir 91. Da kan han på nytt få disponere sparepengene sine fritt. Senhøstes 1997 ble den pensjonerte maskinformannen overtalt til å sette 240 000 kroner inn på to fond i Fokus Bank: Fokus Garanti Global og Fokus Garanti Vekst Global.

- De har tatt pengene mine! Jeg har alltid vært kunde i Fokus, men nå sier jeg opp kundeforholdet. De har rett og slett lurt meg, sier Arne Drønen. Han lå og sov da banken ringte.

- Jeg fikk ikke engang tatt på meg høreapparatet.

Jeg skjønte aldri at pengene var låst i seks år. Hadde jeg visst det ville jeg aldri sagt ja til dette, forteller Drønen til Dagbladet.

Ingen underskrift

Arnes sønn, Per Drønen, sier han er sjokkert over bankens framgangsmåte i denne saken.

- Far' min har aldri skrevet under på denne pengetransaksjonen. Alt foregikk over telefon. Det går ikke an å inngå så store forretninger med en gammel tunghørt mann før han engang har stått opp, sier Per Drønen oppgitt. Han reagerer også på at han selv og de andre arvingene aldri fikk anledning til å uttale seg før pengene ble flyttet og låst.

På gli

Arne ble svært fortvilet når han skjønte hva han hadde gått med på, men da var det for seint.

- Vi ringte til banken straks vi hørte om fonds-tullet. Til å begynne med så det ut til at vi kunne få pengene tilbake. En ny saksbehandler var satt på saken, og han gav konkrete lovnader på at transaksjonen skulle omstøtes. Men i november i fjor snudde banken på hælen. Her skulle det ikke betales ut en eneste kroner før i år 2004.

Firer ikke

Saksbehandleren i Fokus Sunnhordlandsbanken på Leirvik, som fikk i stand avtalen med Drønen, nekter å uttale seg. Det er distriktsbanksjef Dag Sandstå sin jobb.

- Jeg kjenner til saken, men kan ikke se at vi har gjort noe galt.

- Er det ikke betenkelig at dere overtaler en så gammel mann til å binde pengene sine i seks år?

- Dette er sak med mange sider, men jeg er bundet av taushetsplikt og kan således ikke gå i detalj, sier Sandstå.

- Etter det vi har fått opplyst har Arne Drønen aldri skrevet under en autorisasjon på å flytte pengene over på fond?

- Nei, det er riktig. Når penger flyttes internt i banken mellom en persons konti trenger vi ikke en skriftlig autorisasjon. Han fikk et brev noen dager etter avtalen var gjort som gjengav innholdet i telefonsamtalen.

- Hva med saksbehandleren. Hadde han provisjon for å selge fondsandeler?

- Nei, han er på fast lønn, svarer Sandstå.

- Tvilsomt

Per Fiskerud er sekretariatsjef i Bankklagenemnda. Han sier til Dagbladet at han synes det er betenkelig å få en 85-åring til binde pengene sine i seks år.

- Gitt at informasjonen dere kommer med er riktig vil jeg absolutt si at dette er betenkelig. Det er lite tjenlig for en mann på 85 år å måtte vente seks år før han får glede av sparepengene sine, sier Fiskerud.

FØLER SEG LURT: Arne Drønen (86) - her sammen med sønnen Per - sier han ikke skjønte hva han gikk med på da han lot en bankansatt overføre sparepengene sine til to låste aksjefond.