Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Banken tok 1,7 mill

LILLEHAMMER (Dagbladet): Da familien Sagbakken skulle handle inn til helga, var den ellers velfylte kontoen deres tom. Sparebanken NOR hadde ved en feil overtrukket kontoen med 1,5 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En tastefeil i Sparebanken NORs filial på Lillehammer gjorde at et uttak på omtrent 1700 kroner ble registrert som over 1,7 millioner. Feilen gjorde at familien Sagbakken på Lillehammer ikke fikk tatt ut penger fra kontoen sin, selv om den egentlig inneholdt flere tusen kroner.

Bjørn Sagbakken har vært kunde i Sparebanken NOR siden han fikk sin aller første lønn for 35 år siden, og han er fornøyd med hvordan Sparebanken NOR reagerte da de ble gjort oppmerksomme på tabben.

Men nå vil han ha en forklaring på hva som sviktet i bankens sikkerhetsrutiner.

Prinsippsak

- Feil kan skje alle steder. Men vi måtte selv informere banken om tabben de hadde gjort, og det er en prinsippsak som har betydning for alle med bankkontoer, mener han.

- Jeg ringte kontofonen lørdag morgen for å betale noen regninger, og fikk beskjed om at millionuttaket hadde skjedd sist torsdag, forklarer Agneta Sagbakken.

Etter at hun hadde ringt opp igjen tre ganger for å være sikker på at hun ikke hadde hørt feil, var hun rask med å vekke mannen sin.

- Men heller ikke han kunne svare for uttaket, smiler hun.

Rettet opp

Familien tok kontakt med Sparebanken NOR lørdag formiddag, og et døgn seinere ble familiens penger tilbakeført.

- Selv om overtrekket skyldes tilgivelig menneskelig svikt, synes jeg det er skremmende at vi som kunder selv måtte gjøre banken oppmerksom på feilen. Heldigvis fikk vi tatt ut penger fra en konto på postkontoret, men hva om vi ikke hadde hatt en slik ekstra konto? Hva skulle vi gjort hvis vi for eksempel var i utlandet uten muligheter til å låne penger fra kjente? spør han.

- Feil kan skje

Informasjonsdirektør i Sparebanken NOR, Frode Helgerud, beklager hendelsen.

- Selvfølgelig gjør vi hva vi kan for at feil ikke skal skje, men en gang imellom kan slikt hende enten på grunn av menneskelig svikt eller andre forhold. Uansett vil feilene bli oppdaget, og vi vil da rette dem opp så fort som mulig, forsikrer han.

Bankdirektøren ved Sparebanken NORs filial på Lillehammer var ikke tilgjengelig for kommentar i helga.