Avsløringen av bankenes finurlige «strukturerte spareprodukter» fører til at Forbrukerrådet i år setter alle kluter til for å sikre menigmanns rettigheter.
Mange bankkunder føler seg lurt.
Nå vil Forbrukerrådet rydde opp i sparemarkedet og i misvisende bruk av begreper.
De mener det blant annet må bli slutt på bankenes bruk av begrepet kunderådgiver, som de ikke ser som gode rådgivere, men som rene selgere for bankene.
Forbrukerdirektør Randi Flesland mener bankenes spareråd står til stryk, men sier til NTB at hun har god tro på at felttoget skal lykkes:
- Vi får enormt mange henvendelser fra forbrukerne, og har satt inn stort trykk på denne saken. Samtidig har vi veldig godt samarbeid med Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), så jeg har en forventning om at her kommer det til å skje ting, sier forbrukerdirektøren.
Stor pågangI dag presenterte hun Forbrukerrådets forslag til «ryddepakke» i sparemarkedet, samtidig som hun ga en oversikt over tingenes tilstand på forbrukersektoren.
Forbrukerrådet registrerte 110 500 henvendelser i 2008, en oppgang på nær 3 700 sammenlignet med 2007.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger