VERSTINGEN: Sparebank1 kommer dårligst ut i Forbrukerrådet undersøkelser. Nå krever rådet at de bankansatte slutter å kalle seg for rådgivere, når det viser seg at de driver med salg. Arkivfoto: OLE C.H. THOMASSEN
VERSTINGEN: Sparebank1 kommer dårligst ut i Forbrukerrådet undersøkelser. Nå krever rådet at de bankansatte slutter å kalle seg for rådgivere, når det viser seg at de driver med salg. Arkivfoto: OLE C.H. THOMASSENVis mer

Bankene stryker på spare-anbefalinger

- Bankrådgivere er rene selgere og må kalle seg det, mener Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avsløringen av bankenes finurlige «strukturerte spareprodukter» fører til at Forbrukerrådet i år setter alle kluter til for å sikre menigmanns rettigheter.

Mange bankkunder føler seg lurt.

Nå vil Forbrukerrådet rydde opp i sparemarkedet og i misvisende bruk av begreper.

De mener det blant annet må bli slutt på bankenes bruk av begrepet kunderådgiver, som de ikke ser som gode rådgivere, men som rene selgere for bankene.

Forbrukerdirektør Randi Flesland mener bankenes spareråd står til stryk, men sier til NTB at hun har god tro på at felttoget skal lykkes:

- Vi får enormt mange henvendelser fra forbrukerne, og har satt inn stort trykk på denne saken. Samtidig har vi veldig godt samarbeid med Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), så jeg har en forventning om at her kommer det til å skje ting, sier forbrukerdirektøren.

Stor pågang

I dag presenterte hun Forbrukerrådets forslag til «ryddepakke» i sparemarkedet, samtidig som hun ga en oversikt over tingenes tilstand på forbrukersektoren.

Forbrukerrådet registrerte 110 500 henvendelser i 2008, en oppgang på nær 3 700 sammenlignet med 2007.

Henvendelser om sparing og investering har i samme periode økt fra 151 til 477, godt over 200 prosent.

Etter Bankklagenemndas vedtak 21. januar i år om strukturerte spareprodukter har det flommet inn med henvendelser til Forbrukerrådet. Det er registrert over 500 henvendelser via telefon og e-post.

I tillegg er Forbrukerrådets ferdigskrevne klagebrev lastet ned over 1 400 ganger fra forbrukerportalen.no.

- Bankene og tilsynene må rydde opp. Forbrukerne må få riktig informasjon om kostnader og gis mulighet til å sammenligne produktene. Og de skal vite at de faktisk sitter overfor en rådgiver som jobber for dem og ikke en selger for banken, sier Flesland.

Stryk

Sparebank 1 kommer dårligst ut i en undersøkelse Forbrukerrådet har gjennomført for å finne ut hva som tilbys av spareprodukter og hvilken rådgivning privatkunder får innenfor sparing og plassering.

Men også Acta, DnB NOR og Nordea synder gjentatte ganger mot regelverk og egne normer.

For sparebankene generelt er det ujevn kvalitet og stort sprik i rådgivningen, ifølge Forbrukerrådet.

- Det går tydelig fram av resultatene i undersøkelsen at det er nødvendig med en kvalitetssikring av både råd og rådgivere i denne bransjen, påpeker Randi Flesland.

Av totalt 62 kundemøter resulterte 35 i karakteren «ikke bestått», et uakseptabelt nivå for en finansbransje.

- Produktene har ikke holdt mål og skulle aldri vært solgt, sier Randi Flesland.

(NTB)