Bankkunder kan kreve tilbake milliardbeløp

Forbrukerrådet svarer deg på hvordan.

KRASS KRITIKK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX
KRASS KRITIKK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Bankklage- nemnda gir kunder som har tapt store beløp på såkalte strukturerte produkter, medhold i krav mot DnB NOR, melder NTB.

- Full seier - Dette er full seier til forbrukerne - med all tydlighet. Bankene skulle aldri solgt produktene og dette åpner for store erstatninger, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland til Dagbladet.no.

«DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk», heter det i en uttalelse fra Bankklagenemnda.

- Følg oppFlesland forventer at bankene, i dette tilfellet DNB Nor, etterfølger vedtaket i Bankklagenemda.- Vedtaket er ikke rettskraftig, men dette bør de følge opp, slik de har gjort med tidligere vedtak.

Formelt gjelder uttalelsen en enkelt klage på to produkter solgt av DnB NOR, men saken er prinsipiell og har betydning for et stort antall kunder som har kjøpt slike produkter. Norske bankkunder har de siste årene lånt 38 milliarder kroner til kjøp av strukturerte produkter, og de samlede tapene er beregnet til 14 milliarder kroner, skriver NTB.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer