KRASS KRITIKK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX
KRASS KRITIKK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland. Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIXVis mer

Bankkunder kan kreve tilbake milliardbeløp

Forbrukerrådet svarer deg på hvordan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bankklage- nemnda gir kunder som har tapt store beløp på såkalte strukturerte produkter, medhold i krav mot DnB NOR, melder NTB.

- Full seier - Dette er full seier til forbrukerne - med all tydlighet. Bankene skulle aldri solgt produktene og dette åpner for store erstatninger, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland til Dagbladet.no.

«DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk», heter det i en uttalelse fra Bankklagenemnda.

- Følg opp
Flesland forventer at bankene, i dette tilfellet DNB Nor, etterfølger vedtaket i Bankklagenemda.

- Vedtaket er ikke rettskraftig, men dette bør de følge opp, slik de har gjort med tidligere vedtak.

Formelt gjelder uttalelsen en enkelt klage på to produkter solgt av DnB NOR, men saken er prinsipiell og har betydning for et stort antall kunder som har kjøpt slike produkter. Norske bankkunder har de siste årene lånt 38 milliarder kroner til kjøp av strukturerte produkter, og de samlede tapene er beregnet til 14 milliarder kroner, skriver NTB.

Av dette antar Forbrukerrådets direktør Randi Flesland at et stort antall av dem er lånefinansierte.

150.000
- 100.000 til 150.000 mennesker har kjøpt produktene, men kun de som har kjøpt en pakke som er lånefinansiert er berørt. Det som er viktig nå er at folk agerer raskt og klager til sin bank. Derfor har vi også lagt ut en ferdig klage på våre nettsider, som folk kan bruke, sier Flesland.

Produktet var ikke godt nok og skulle ikke vært solgt, mener hun.

- Ifølge vedtaket skal kunden skal holdes skadesløs, sier Forbrukerrådets direktør.