NYTTELØST: Flere millioner bankkunder fikk ikke ut kontanter i minibank i dag. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
NYTTELØST: Flere millioner bankkunder fikk ikke ut kontanter i minibank i dag. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Banktjenester fortsatt ikke tilgjengelig etter data­trøbbel. - Viser hvor sårbart samfunnet er

Skyldes datakrasj hos Evry.

SISTE: - Posten og Telenor fungerer som normalt igjen, og nettbanktjenester er igjen tilgjengelig. Mobilbank er også tilgjengelig, men kunder kan oppleve noe tregheter i pålogging. Personer med BankAxept/Visa og kredittkort kan bruke kortet i butikker.

Dette skriver Evry på sine nettsider klokka 23.30 fredag kveld, og informerer om at de jobber med å gjør de siste banktjenestene tilgjengelig.

I 21-tida opplever mange brukere fremdeles problemer med å bruke banktjenester.

- Vi har fortsatt noen utfordringer, men noen kunder melder om forbedringer, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman til Dagbladet klokka 20.50.

Postens pressesjef John Eckhoff opplyser klokka 21.40 at deres tjenester og produksjon stort sett er oppe og går som normalt igjen.

(Dagbladet): Etterdønningene av den massive datakrasjen som bl.a. satte en stor andel av landets nett-, mobil- og minibanker ut av spill, merkes også godt i kveld, og vil i noen tilfeller forplante seg utover natta.

Postens pakkedivisjon Bring har opplevd store vanskeligheter, som i likhet med hos nettbankene skyldes problemer med underleverlandøren Evrys såkalte stormaskin. Det har gjort det umulig å hente ut de fleste pakkene fra Post i butikk.

- Dette rammer dessverre kundene veldig hardt. Jeg har ikke opplevd så omfattende feil i løpet av de tre åra jeg har jobbet her, sier Postens pressesjef John Eckhoff til Dagbladet.

Skanningproblemer

Skanningen av pakkene i Post i butikk har gått i stå - blant flere av problemer som rammer Bring.

- Vi får ikke registrert pakker for distribusjon og utlevering, og all pakkeproduksjon har dermed stoppet opp. Pakker som ikke krever ID ved utlevering, blir ikke utlevert, sier Eckhoff i 18-tida.

Han understreker at pakker som krever ID, kan utleveres som normalt.

I løpet av samtalen får Eckhoff beskjed om at produksjonen ved enkelte terminaler så smått har kommet i gang igjen, men understreker at problemene vil få etterdønninger utover natta.

To millioner kunder

Ifølge NRK ble oppimot to millioner bankkunder ble rammet av krasjen, som gjorde det umulig å få tilgang på konti i nett- og mobilbank, og ta ut kontanter i minibank. Blant bankene som ble rammet, er Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest.

Evry leverer IKT-tjenester til svært mange aktører innen bl.a. bank, finans, det kommunal og statlig sektor, helsevesenet og oljebransjen. Helge Veum, avdelingsdirektør for teknologi i Datatilsynet, sier dagens problemer illustrerer hva som kan skje når mange tjenestene blir samlet på ett sted.

- MÅ VÆRE RUSTET: Helge Veum, avdelingsdirektør for teknologi i Datatilsynet, påpeker at økt sentralisering av tjenester, som hos Evry, krever tilsvarende fokusering på tiltak mot problemer. Foto: Datatilsynet Vis mer

- Dette viser sårbarheten i samfunnet. Sentralisering medfører større konsekvenser, og når store leverandører rammes, får problemene bredt nedslagsfelt og merkes veldig godt, sier Veum til Dagbladet.

- Burde tjenestene vært spredt på flere leverandører?

- Det har vi ikke etterlyst. Budskapet vårt er at når man bygger store sentrale systemer, må man jobbe tilsvarende med risikobildet, for å være rustet når de går ned.

Skjelles ut

Brukene er ikke nådige mot Evry på deres egne Facebook-sider, der flere gir uttrykk for sin misnøye.

«Kl. 12 sa dere at feilen var funnet og rettet ... jeg får inderlig håpe at det blir masse søksmål mot Evry», sier en mann. «Dere kan skifte navn til 'Nevry'. Rett og slett elendig beredskap for feil, og foreløpig ingen evne til å rette feilen etter snart et døgn», skriver en kvinne. «Kontantløst samfunn, my ass!👎👎 Cash in my pocket, here I Come!👍», skriver en mann.

Flere oppgir at de ikke har fått lønn i dag, og andre er kritiske til at så mange tjenester er samlet på en og samme hånd.

Siste pressemelding fra Evry kom i 16-tida. Da jobbet de fremdeles på spreng sammen med sin partner IBM med å utbedre feilen, som altså skyldtes «en feil i en sentral stormaskinkomponent».

- En stormaskin er en robust enhet som brukes i transaksjoner mellom bankenes systemer, og har eksistert i mange år. I dag oppsto det altså en feil som backupsystemene ikke klarte å håndtere, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman til Dagbladet.

- Ikke hacking

Han avviser at krasjen kan skyldes hacking.

- Nei, det er snakk om en internt hardware/software-feil, og det er ingen grunn til å konstatere noe annet.

Remman understreker at folks konti er trygge.

- Det er bare tilgangen som er rammet, sier han.

- Er sikringen god nok for en så sentralisert tjeneste?

- Nå fokuserer vi på å få tjenestene opp igjen. Så skal vi få alle fakta på bordet og se hvor det er behov for å sette inn tiltak, sier Remman.

I sine pressemeldinger beklager Evry sterkt ulempene feilen har fått for kundene og deres brukere.