MISBRUKES PÅ NYTT: Sammen med Bill Clinton og Prins Charles figurerte Bård Hoksrud på denne reklamebanneren i Oslo sentrum mandag. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
MISBRUKES PÅ NYTT: Sammen med Bill Clinton og Prins Charles figurerte Bård Hoksrud på denne reklamebanneren i Oslo sentrum mandag. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Bård Hoksrud uthengt på nytt i utroskaps-reklame

For andre gang på kort tid benytter amerikansk nettdatingsselskap Frp-politikeren i pr-stunt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nettstedet stjeler bilder og bruker kjendiser rått i kampen for å få bred oppmerksomhet om datingnettstedet, som oppfordrer til utroskap. De opplyser på sine hjemmeside at de har over 18 millioner medlemmer.

Samme bildet Tidligere har selskapet sendt ut en pressemelding, hvor de har brukte det samme bildet av  Frp-politikeren Bård Hoksrud, Prins Charles og tidligere president Bill Clinton. De fremstilles som personer med sidesprang som ikke har benyttet seg av nettdatingbyråets tjenester.
 
Hoksrud misliker oppmerksomheten, som igjen trekker fram hans besøk på et massasjeinstitutt i Riga i 2011.

- Jeg er lei meg for den belastningen dette pr fremstøtet kan påføre min kone og mine barn, og har derfor ikke lyst til å kommentere saken nærmere. Jeg håper på forståelse for dette, sier Bård Hoksrud til Dagbladet.

Det samme uttalte han til Dagbladet 24. januar i år etter de sendte ut pressemeldingen. Han føler det vil bli galt å gå i en større dialog om saken.

- Men dette er andre gang på litt over en måned at de misbruker deg i reklame. Hvordan føles det?

- Jeg trur alle skjønner at dette er vondt, men jeg ønsker ikke å kommentere dette ytterligere, sier Hoksrud.

På en fem meter lang reklamebanner med teksten «Hva har disse mennene til felles?» er det bilder av Bård Hoksrud, Bill Clinton og Prins Charles. Banneren henger like ved Oslo sentralbanestasjon, som trolig er det området hvor det ferdes flest mennesker i Norge i løpet av en dag.

Han har tidligere engasjert advokat Geir Lippestad for å forfølge saken.

Lippestad mener det Hoksrud, Clinton og Prins Charles blir utsatt for, er ulovlig markedsføring.

- Det er trist at et useriøst datingnettsted misbruker kjente personer på en ulovlig måte. Det er brudd på markedsføringsloven. Det er også ulovlig å hjelpe noen med slikt arbeid, som det å henge opp plakater, uttalte Lippestad til Dagbladet i januar i år.

Kreativ lisens Det amerikanske nettstedet uttalte til Dagbladet i slutten av januar følgende da de hadde sendt ut  en pressemelding med identisk innhold:

- Har dere fått rettigheter til bruk av bildet av Hoksrud?

- Vi bruker det som kalles «Creative Commons License», svarer Timo Uusi-Kerttula, utviklingssjef for Europa.

Lisensen tillater bruk av åndsverk på spesielle vilkår som i mange tilfeller kan gi rett til bruk av bilder.

Plakaten er lik de som er benyttet over store deler av verden, med bilder av kjente personer som har erkjent sidesprang, eller som det kun hefter slike rykter ved.

Aldri saksøkt
- Hvor ofte har dere blitt saksøkt for slikt?

- Aldri, svarer han kort.

Uusi-Kerttula legger til at dette ikke er et stunt for å skape gratisreklame.

- Vi får liten hjelp av media. Men bruker flere titalls millioner dollar hvert år i reklame, forklarer han.

Selskapet sørger uansett for å få omtale gjennom å gjøre livet surt for mennesker som mot sin vilje misbrukes i kampanjene.

- Vi gjør ikke noe ulovlig, hevder Uusi-Kerttula.

Aldri sagt ja Fotograf Odd Andreas Østtveit tok bildet sommeren 2009. Han reagerer sterkt på bruken.

- Bildet er lagt ut til bruk i informasjonsbruk. Men jeg ville aldri ha sagt ja til dette. Jeg er konservativ og finner slikt usmakelig, sier han.

Han opplever at selskapets henvisning til en offentlig lisens er å trekke strikken vel langt.

Selskapet mynewsdesk.com som sendte ut meldingen fra nettdatingselskapet, vil vurdere om den skal fjernes etter å ha lest den.

- Dette må vi se på, Jeg skal uansett ta det opp internt her, og se om det bryter med våre retningslinjer, har Norden-ansvarlig Carl Jacobsson uttalt tidligere.

Kongen av utroskap Mannen bak selskapet, som nå er nummer to etter Facebook i vekst på nettet, heter Noel Biderman. Han er en jurist og tidligere sportsadvokat fra Toronto, Kanada.

Han startet Avid Life Media i 2007. Det kjøpte datingselskapet. Under hans ledelse har selskapet vokst over 300 prosent.

Målgruppen er voksne, gifte mennesker, som ønsker seg et sidesprang.

I dag kallens Noel Biderman for «Kongen av utroskap».