Bare 40 sekunder fra flykatastrofe

Antikollisjonssystemet avverget katastrofen. SK 925, på vei fra København til USA med 255 passasjerer om bord, var på kryssende kurs med KLM-flyet da alarmen ble utløst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mellom klokka 13 og 14 i går gikk alarmen. SK 925, en Airbus 330 med 255 passasjerer og en besetning på 13 personer om bord, var på vei fra København til Washington.

Flyet, i ca. 11 000 meters høyde, befant seg i luftrommet over Kristiansand som Oslo kontrollsentral i Røyken har ansvaret for. I samme høyde og på kryssende kurs var også en KLM-maskin, trolig på vei fra Amsterdam til Gardermoen.

Besetningen i SAS-flyet skal ha sett KLM-flyet gjennom flyvinduene.

Smeltet sammen

-  På radarsystemet i kontrollrommet var posisjonssymbolene helt smeltet sammen. Flyene var farlig nære, og hendelsen er utvilsomt svært alvorlig. Noen har åpenbart gjort en feil. Men antikollisjonssystemet avverget en potensiell katastrofe, sier en kilde i lufttrafikktjenesten til Dagbladet.

Ifølge Avinor skjer slike hendelser ytterst sjelden. Det er mange år siden noe liknende har inntruffet i norsk luftrom.

-  Vi klassifiserer dette som en alvorlig hendelse. I tillegg til at all informasjon om hendelsen straks skal oversendes til Flyhavarikommisjonen, vil Avinor nedsette en intern undersøkelse neste uke, opplyser fungerende flysikringsdirektør Per Harald Pedersen.

Idet TCAS II-systemet, Traffic Collision Avoidance System, blir utløst er det rundt 40 sekunder før flyene er i fare for å kollidere. Systemet slår seg ut når det er mindre enn åtte kilometers avstand mellom flymaskinene. I marsjhøyde gjør store passasjerfly omkring 15 km. i minuttet.

-  Gå opp, gå opp

Det ene flyet fikk ordren «climb, climb» og piloten fikk flyet umiddelbart til å klatre. Det andre flyet fikk ordre om å gå ned.-  ITAC II-systemet er den siste barrieren før smellet, sier Dagbladets kilde.

SAS Braathen bekreftet i går hendelsen overfor Dagbladet, men det er SAS International som vil motta rapporten.

-  Overskridelse av minsteavstand er alvorlig. Vi setter ned en intern gransking for å se om det er ting vi bør endre for å unngå tilsvarende situasjoner i framtida, sier fungerende flysikringsdirektør Per Harald Pedersen i Avinor.

-  Er feilen menneskelig eller teknisk?-  Det kan jeg ikke spekulere i. Når vi setter i gang en intern gransking, er det for å klargjøre alle forhold.

-  Kan flytabben sees i sammenheng med den vanskelige arbeidssituasjonen i Avinor?

-  Det kunne ha skjedd hvor som helst. Men det er flere år siden vi har hatt hendelser av denne typen.

PÅ KOLLISJONSKURS: SK 925, på vei fra København til USA med 255 passasjerer om bord, var på kryssende kurs med KLM-flyet da alarmen ble utløst.