Bare 40 sekunder fra flykatastrofe

Antikollisjonssystemet avverget katastrofen. SK 925, på vei fra København til USA med 255 passasjerer om bord, var på kryssende kurs med KLM-flyet da alarmen ble utløst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Mellom klokka 13 og 14 i går gikk alarmen. SK 925, en Airbus 330 med 255 passasjerer og en besetning på 13 personer om bord, var på vei fra København til Washington.

Flyet, i ca. 11 000 meters høyde, befant seg i luftrommet over Kristiansand som Oslo kontrollsentral i Røyken har ansvaret for. I samme høyde og på kryssende kurs var også en KLM-maskin, trolig på vei fra Amsterdam til Gardermoen.

Besetningen i SAS-flyet skal ha sett KLM-flyet gjennom flyvinduene.

Smeltet sammen

-  På radarsystemet i kontrollrommet var posisjonssymbolene helt smeltet sammen. Flyene var farlig nære, og hendelsen er utvilsomt svært alvorlig. Noen har åpenbart gjort en feil. Men antikollisjonssystemet avverget en potensiell katastrofe, sier en kilde i lufttrafikktjenesten til Dagbladet.

Ifølge Avinor skjer slike hendelser ytterst sjelden. Det er mange år siden noe liknende har inntruffet i norsk luftrom.

-  Vi klassifiserer dette som en alvorlig hendelse. I tillegg til at all informasjon om hendelsen straks skal oversendes til Flyhavarikommisjonen, vil Avinor nedsette en intern undersøkelse neste uke, opplyser fungerende flysikringsdirektør Per Harald Pedersen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer