Bare en av 46 livbåter ble satt på vannet

- Unnskyld, sier kapteien, som var blant de første som rømte skuta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare en av ferjas 46 livbåter ble satt på vannet, melder den sørkoreanske nyhetskanalen YTN. Bilder og videobilder av den kantrede passasjerferja viser hvordan plastcontainerne med redningsflåter ikke er utløst i det skipet går ned.

Samtidig forteller stadig flere av de overlevende hvordan de ble bedt om å holde seg i ro inne i ferja, etter at det begynte å ta inn vann. Det skal ikke ha gått ut noen beskjed om å evakuere eller komme seg ut på dekk før det var fo sent.

- Ga ingen ordre Sør-Korea er kjent for å ha en autoritetstro kultur. Dette kan forklare at mange passasjerer forholdt seg i ro, og ventet på nye instrukser istedenfor å komme seg ut av den synkende ferja.

Samtidig skal den øverstkommanderende om bord, kaptein Lee Joon-suk (60), vært blant de første som forlot skuta da ulykken var et faktum. Tilbake ventet både passasjerer og besetningsmedlemmer på ordre.

- Unnskyld. Jeg skammer meg. Jeg har ikke ord, skal kapteinen ha sagt og dekket til hodet da han av medier ble spurt om han hadde noe å si til de pårørende, melder CNN.

DÅRLIGERE VÆR: I natt ble være dårligere rundt havaristen, som gjør redningsarbeidet ekstra vanskelig. Man frykter at mange av de 287 savnede ble fanget inne i skipet da det gikk rundt. De kan ha overlevd i luftlommer. Men tiden er i ferd med å renne ut.  Foto: REUTERS/Yonhap/NTB Scanpix
DÅRLIGERE VÆR: I natt ble være dårligere rundt havaristen, som gjør redningsarbeidet ekstra vanskelig. Man frykter at mange av de 287 savnede ble fanget inne i skipet da det gikk rundt. De kan ha overlevd i luftlommer. Men tiden er i ferd med å renne ut. Foto: REUTERS/Yonhap/NTB Scanpix Vis mer

60-åringen etterforskes nå for sin rolle. Lokale medier i Sør Korea melder at han først skal ha beordret passasjerene om å ta på redningsvest, men holde seg innendørs, fordi man jobbet med å stabilisere skipet. Dette skal man ha gitt opp etter en halvtimes tid. Først da skal evakueringsordren ha blitt gitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På dette tidspunktet skal skipet allerede ha hatt så stor helling at det for mange var svært vanskelig, eller umulig, å komme seg ut av skipet. Videre hevder flere overlevende passasjerer og mannskaper at de aldri hørte noen evakueringsordre.

- Redningarbeidet var slett. Vi hadde på oss livvester, og vi hadde god tid. Hvis folk hadde hoppet i havet ville de ha blitt reddet. Men vi ble bedt om å holde oss inne, sier den 36 år gamle forretningsmannen Koo Bon-hee til nyhetsbyrået AP.

Dårlig tid En etterforskningsteori er at tett tåke og dårlig tid kan ha ført til ulykka. Den tette tåka torsdag morgen skal ha forsinket avgangen med omlag to timer fra havnebyen Incheon. Kapteinen mistenkes for å ha satt opp farten, og endret ruten, for å ta igjen tapt tid.

Selv om årsaken til ulykken foreløpig ikke er bekreftet fra noe hold, antydet både redningsmannskaper og myndighetene i går at skipet kan ha truffet et skjær. Dette passer vitnebeskrivelsene om kraftige dunkelyder og rystelser før skipet begynte å ta inn vann.

Foto: REUTERS/Issei Kato/NTB Scanoix
Foto: REUTERS/Issei Kato/NTB Scanoix Vis mer

Fergen var på vei til ferieøya Jeju. Turen var beregnet å ta 14 timer. Blant passasjerene om bord var 325 elever fra en videregående skole utenfor Seoul.

Redningsarbeidet som pågår involverer 169 båter, 29 fly og 512 dykkere, melder CNN. Blant annet brukes en kran i forsøk på å stabilisere vraket.

287 savnet Tallene som oppgis fra myndighetene i dag taler sitt eget grusomme språk. Av de 475 som var om bord er bare 179 personer reddet. Ni mennesker er bekreftet døde. Mens 287 fortsatt er savnet. Man frykter at de fleste av disse forble fanget om bord da skipet gikk rundt.

Selv om det er teoretiske muligheter for at noen kan ha overlevd i luftlommer om bord, kan det bli svært vanskelig å komme til i tide. Vanntemperaturen er bare på ti grader, og skipet såpass ustabilt at en redningsoperasjon med dykkere vil være svært risikabel.

Samtidig påpeker eksperter at de fleste passasjerlugarene lå på fjerde dekk, som trolig ligger for dypt i vannet til å ha store lommer med luft.

Foto: EPA/JEON HEON-KYUN/NTB Scanpix
Foto: EPA/JEON HEON-KYUN/NTB Scanpix Vis mer
I GÅR: Passasjerferja Sewol var på vei fra Incheon til Jeju da den begynte å ta inn vann - muligens etter å ha grunnstøtt. Foto: AP Photo/Yonhap/NTB Scanpix
I GÅR: Passasjerferja Sewol var på vei fra Incheon til Jeju da den begynte å ta inn vann - muligens etter å ha grunnstøtt. Foto: AP Photo/Yonhap/NTB Scanpix Vis mer