Coronaviruset

Bare hver tiende har antistoffer

Ny studie fra Genève i Sveits gir ingen grunn til å tro at flokkimmunitet vil stanse coronapandemien.

CORONAVIRUS: Slik ser SARS-CoV-2 ut i et elektronmikroskop. Foto: NIAID/National Institutes of Health via AP/NTB Scanpix
CORONAVIRUS: Slik ser SARS-CoV-2 ut i et elektronmikroskop. Foto: NIAID/National Institutes of Health via AP/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Sveitsiske forskere har publisert foreløpige resultater fra en pågående studie hvor de ser på utvikling av antistoffer i befolkningen for coronaviruset SARS-CoV-2 i Genève.

Studien er publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet.

2766 deltakere fra 1339 husstander i den sveitsiske byen er omfattet av studien som tar for seg perioden mellom 6. april og 9. mai i år.

Etter å ha tatt høyde for tida det tar å utvikle antistoffer, estimerte forskerne at det for hvert bekreftede tilfelle var 11,6 infeksjoner i samfunnet.

Én av ti

Dette innebærer at mesteparten av befolkningen i Genève forble uinfisert av SARS-CoV-2 under denne første bølgen av pandemien.

Dette til tross for den høye forekomsten av covid-19 i regionen, som hadde rundt 5000 rapporterte kliniske sykdomstilfeller over to og en halv måneder i en befolkning på en halv million mennesker.

«Forutsatt at antistoffer er assosiert med immunitet, framhever disse resultatene at epidemien langt fra kommer til å ende ved hjelp av færre utsatte personer i befolkningen», fastslår forskerne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer