«Bare kaos og krangel»

Ny norsk spillefilm utsatt tre ganger Produksjonen av den norske filmen «1996: Pust på meg» har vært en eneste lang krangel mellom regissørene og produsent Tom Remlov. Det foreligger ennå ikke noen ferdig film og premieren er utsatt for tredje gang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«1996: Pust på meg» skulle være Tom Remlovs første produksjon som ny direktør for Norsk Film AS. Prosjektet var like ambisiøst som uvanlig: Fem forfattere fikk i oppdrag å lage fem forskjellige historier med utgangspunkt i en leiegård på Grünerløkka i Oslo.

Så kom fem regissører inn i bildet - de skulle lage hver sin novellefilm basert på de foreliggende fem historiene.

En av filmene, forfattet av danske Klaus Rifbjerg og regissert av Marius Holst, var ment å skulle være bindeleddet mellom de andre fire.

Stadig utsatt

- Jeg håper den er klar til Filmfestivalen i Haugesund, sa en optimistisk Tom Remlov til Dagbladet 23. mars i fjor.

Men da filmfestivalen ble avholdt i slutten av august, sa Remlov at «1996: Pust på meg» skulle få premiere 2. juledag.

Seinere på høsten ble denne premieren avlyst også, offisielt fordi «Maja Steinansikt» og «Gåten Knut Hamsun» skulle ha premiere denne dagen og man ikke ville la for mange norske filmer konkurrere mot hverandre. «Maja Steinansikt» var også delprodusert av Norsk Film AS - og ble derfor den første filmen Remlov kunne presentere.

Neste premieredato var 23. januar i år, med pomp og prakt og seminar om forholdet mellom forfattere og filmregissører på Tromsø Internasjonale Filmfestival.

«Spennende»

I dag har Tromsø-festivalen presselunsj på Grand Hotel i Oslo for blant annet å snakke om denne filmen. Problemet er bare: Det finnes ennå ikke noen film å snakke om - de fysiske filmrullene er ikke ferdiglaget.

Det blir de ganske sikkert til festivalen åpner, men det er likevel altfor seint til å rekke en ordinær kinopremiere den 24. januar, slik planen også var.

- Den får premiere hos oss 7. februar - det er i alle fall nesten helt sikkert, sier Oslos kinodirektør Ingeborg Moræus Hanssen.

Hun er en av de få som har sett filmen, det vil si en videokopi av det som skal bli det endelige produktet.

- Den er dristig og spennende, sier hun.

«Final cut»

Og spennende må det ha vært å lage filmen også. Etter det Dagbladet erfarer, skyldes de utallige utsettelsene nemlig at prosjektet har vært preget av strid og kaos fra dag én.

Regissør Oddvar Einarson fortalte til Dagbladet i går at hans bidrag til filmen ble klippet to ganger uten at han selv fikk delta i prosessen. Han mener Remlov, som produsent for filmen, har tatt seg kunstneriske rettigheter som filmprodusenter vanligvis ikke gjør i Norge.

Det vanlige i norsk filmproduksjon er nemlig at regissøren har siste ord om det kunstneriske innholdet i en film - eller final cut som det heter på hollywoodsk. Remlov forbeholder seg imidlertid denne retten i de kontraktene han skriver for filmer produsert av Norsk Film AS.

«Ble advart»

Bortsett fra Einarson, vil ingen av de involverte stå fram med kritikk av Remlov og hans produksjonsledelse nå like før filmen har premiere. Under løfte om anonymitet, derimot, kommer beskrivelser som «helt Texas», «bare kaos og krangel», «tøffe tak» og «mye turbulens».

- Vi får håpe dette har vært en slags filmskole for Remlov, sier én - og legger ikke skjul på at filmdirektørens mangel på erfaring fra filmproduksjon har vært det største problemet.

- Han ble advart på forhånd. Det var svært naivt å tro at et så komplisert prosjekt kunne gjennomføres på så kort tid, sier en annen.

· Tom Remlov var i går ikke tilgjengelig for kommentar.