KJØPEFESTENS TAPER: Tom Erik Nilsen kjenner ubehag når han rusler rundt i julepyntede butikker. Han har ingen penger å handle julegaver for. Foto: Thomas Rasmus Skaug
KJØPEFESTENS TAPER: Tom Erik Nilsen kjenner ubehag når han rusler rundt i julepyntede butikker. Han har ingen penger å handle julegaver for. Foto: Thomas Rasmus SkaugVis mer

Bare se, ikke kjøpe

Lav rente skaper gavekaos i butikkene. Men ikke for Tom Erik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På grunn av sommel fra NAV har den uføretrygdede 47-åringen ikke hatt ei krone å rutte med siden sommeren.

Ingen er uenige om at Tom Erik Nilsen er arbeidsufør, men saksbehandlingen drar ut.

I mellomtida har tobarnsfaren måttet ta opp dyrt forbrukslån for å betale husleien.

— Jeg skulle så gjerne ha gledet barna mine med julegaver og en verdig julefeiring. Det oppleves ekstra sårt å være blakk når alle handler som gale. Jeg spiser nudler og lever fra hånd til munn, sier Tom Erik Nilsen.

Før han ble skadet jobbet Nilsen i Sjøforsvaret og i offshorenæringen.

Etter 11 år måtte han kaste inn håndkleet på grunn av posttraumatiske lidelser.

Klappet sammen
—?Jeg ble i 1999 tilbudt yrkesrettet attføring og skaffet meg generell studiekompetanse. Så begynte jeg på sykepleierhøyskolen samtidig som jeg fikk psykiatrisk oppfølging, forteller han.

—? Et halvt år før eksamen klappet jeg sammen på grunn av depresjoner og angst

30. juni 2005 ble Nilsen overført til tre års midlertidig uføretrygd med utløp 30. juni i år.

—?19. april tok jeg kontakt med saksbehandleren i NAV i min bydel og ba om et møte om min framtidige situasjon. Ei uke seinere fikk jeg svar på mail om at møte er unødvendig fordi saken min er overført forvaltningsavdelingen til behandling. Jeg slo meg til ro med det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Tom Erik Nilsen fremdeles ikke hadde hørt noe fra NAV den dagen avtalen gikk ut, prøvde han å få kontakt med saksbehandleren. Det viste seg å være umulig.

—?Etter utallige mailer, telefoner og personlig frammøte uten resultat, havnet jeg i en personlig krise både psykisk og økonomisk, forteller Nilsen.

Lite imponert
Advokat Carl Gunnar Sandvoll ble koblet inn. Han er lite imponert over NAVs menneskebehandling.

—?Først etter å ha sendt en telefaks der jeg antydet at det kunne bli nødvendig å varsle pressen fikk jeg respons. En hyggelig saksbehandler ringte og sa det hadde oppstått «et hav av misforståelser» og at hun gjerne stilte til møte neste dag. Der viste det seg at Tom Erik Nilsens søknad slett ikke var under behandling og at han måtte sende inn søknad om permanent uførestønad. Sånn går det bare ikke an å behandle folk, sier advokat Sandvoll.

1. november fikk Tom Erik Nilsen brev om at saken var til behandling hos NAV Forvaltning Trygd.

—?Jeg skulle få beskjed hvis det tok lengre tid enn fire-seks uker. Nå har sju uker gått, selvsagt uten et ord om hva som skjer, sier han.

Burde varsles
Kontorsjef Tom Hagen ved NAV Forvaltning Oslo Trygd sier til Dagbladet at Tom Erik Nilsen burde hatt et varsel hvis han ikke fikk svar innen angitt frist.

—?Det var riktig av ham å ta kontakt før den midlertidig uførestønaden opphørte. Der må det ha oppstått en misforståelse, fordi saken må behandles på nytt dersom han går over fra midlertidig til permanent uførestønad, sier Hagen.