Barn lures av reklame på Internett

-Barn er fritt vilt som forbrukere på Internett, viser en fersk undersøkelse. Den kommersielle industrien har skjønt at barn er lette å lokke til seg som kunder gjennom morsomme internettsider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Barna har vanskelig for å kjenne igjen reklamen og avsenderens motiver når de surfer på nettet. Spesielt når sidene inneholder en blanding av informasjon, spill og underholdning, sier forsker Ingrid Kjørstad ved Statens institutt for forbruksforskning.

Kynisk manipulert

Barna selv er ofte ikke klar over at de blir kynisk manipulert, viser undersøkelsen som foretatt av Statens institutt for forbruksforskning.

- Barna kjenner igjen reklame i form av bannere og logoer, men de har problemer med å se det kommersielle motivet som ligger bak. Dette gjelder særlig på hjemmesidene til produktene, der gratis spill, konkurranser og nyheter flyter sammen, sier Ingrid Kjørstad.

Hun har dybdeintervjuet en gruppe 12-åringer for å kartlegge hvordan de takler den massive reklamestrømmen på Internett.

Bekymret

Mens det finnes restriksjoner på reklame rettet mot barn i andre medier, er Internett fortsatt uregulert farvann.

- Vi må ta ansvar og lære barna opp til å bli kritiske forbrukere. Dette er både foreldrenes og skolens ansvar. Internett er i seg selv et fantastisk verktøy for kunnskap og utvikling, men barna må gjøres oppmerksom på den enorme kommersielle informasjonsstrømmen. Vi kan jo ikke skjerme barna fra dette, sier barneombud Trond Waage. Han synes det er merkelig at Norge ikke har en felles internettstrategi i skolen, slik de fleste andre europeiske land har.

- Dette er et meget viktig tema som det må bli tatt tak i, sier Waage.

- Er forsiktige

Tine Norske Meierier er et av mange norske konsern med egen barneside på hjemmesida si.

Ved å klikke på «barn og unge» kommer man inn på siden «den forunderlige melkeveien».

Her ligger det tips til matoppskrifter, konkurranser, spill og informasjon om sunt kosthold.

- Vi er veldig forsiktige med hvordan vi behandler barna som kunder på hjemmesida vår. Barnesida er en form for service, men selvsagt også ment som et virkemiddel for å skape oppmerksomhet om Tine som produkt. Som et stort, seriøst konsern må vi vise varsomhet på dette området, sier informasjonssjef i Tine Norske Meierier Kari Raunedokken.

- Barna er skeptiske til at de ofte må oppgi personopplysninger for å få lov til å bruke «gratis» tjenester på Internett. Skepsisen avtar med økende tillit til bedriften, sier forsker Ingrid Kjørstad.

Barna misliker å bli lurt av reklamen.

- Når de ble gjort oppmerksom på at de var utsatt for skjult reklame, reagerte 12-åringene med sinne og irritasjon, forteller forsker Ingrid Kjørstad.

FRITT VILT: - Barn er stort sett flinke til å se hva som er reklame eller ikke, men på internett er det vanskelig å skille mellom informasjon og markedsføring, sier Ingrid Kjørstad.