Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Barn skal lære mer

Ny rammeplan krever at barna lærer mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Mandag varr kunnskapsminister Øystein Djupedal ute på barnehagebesøk for å markere den nye rammeplanen for barnehager, som trådte i kraft 1. august.

Rammeplanen bestemmer hva barna som går i barnehage skal lære.

Den nye planen legger stor vekt på at barnehagen er en utdanningsinstitusjon. Barnehagene sees på som et ledd i barns utdanning, slik den fortsetter i skolen.

- Det er veldig spennende at vi har fått et tydelig utdanningsmandat. Det er forpliktende læringsmål med tydelige krav til de ansatte og hva de skal gjøre. De sju fagområdene er tilpasset skolens fagområder slik at det blir en naturlig overgang til skolen, sier Mimi Bjerkestrand i Utdanningsforbundet, som organiserer førskolelærerne.

Leker allerede med tall

Matematikken får større innpass i barnehagen. Det er et større fokus på området som kalles «antall, rom og form» og et klart signal om at det ønskes større vekt på matematisk opplæring.

Barna skal blant annet lære om mønstre, måleenheter, form, størrelse, antall og andre matematiske begreper.

- Det er naturlig for barn å være opptatt av dette. De fleste barn liker å forstå systemer i verden rundt seg, de sorterer og organiserer, og vi skal nå bygge opp under dette, sier Bjerkestrand til Dagbladet.no.

FLINKE MED TALL: Valdemar (t.v.), Odin og Nora er alle 4,5 år og allerede flinke med tall. Pedagogisk leder Kari-Mette i Bislettbakken studentbarnehage hjelper til med å telle. Foto: Gro Strømsheim
FLINKE MED TALL: Valdemar (t.v.), Odin og Nora er alle 4,5 år og allerede flinke med tall. Pedagogisk leder Kari-Mette i Bislettbakken studentbarnehage hjelper til med å telle. Foto: Gro Strømsheim Vis mer

For barna i Bislettbekken studentbarnehage i Oslo blir ikke hverdagen stort annerledes med den nye planen.

- Rammeplanen er god. Men dette er tanker vi kjenner oss igjen i og allerede jobber etter i dag. De store barna har lenge lekt med tall og former, og ikke minst er vi veldig opptatt av at barna selv får påvirke hverdagen i barenhagen, sier styrer Ellen Gjerdalen.

Ønsker flere pedagoger

Utdanningsforbundet har kartlagt tilstanden i barnehagene, og det er svært stor forskjell på hvor godt forberedt de ulike kommunene er på å oppfylle den nye rammeplanen.

- Vi er bekymret for at alle barnehager ikke får nok tilskudd og hjelp til å oppfylle rammeplanen. Departementet har satt av 50 millioner til kunnskapsheving, det er en start, men det må følges opp med betydelige midler, sier Bjerkestrand.

Utdanningsforbundet ønsker mer tid for de ansatte til kursing i den nye planen, til planlegging og ikke minst til oppfølging. I tillegg vil de ha flere førskolelærere enn i dag.

- I norske barnehager er det såpass mange barn per ansatt og få fagutdannede personer. Vi trenger flere pedagoger fordi den nye rammeplanen er krevende. Vi er veldig fornøyd med et større fokus på kvaliteten i barnehagene, men det blir bare enda viktigere å ha mye godt utdannet personell i barnehagene, sier Bjerkestrand.

Still krav til barnehagen

image: Barn skal lære mer

Det er ikke spesifisert hva barna skal lære på hvert alderstrinn. Bjerkestrand oppfordrer foreldrene til å etterlyse planene i sin egen barnehage.

- Gå i barnehagen og etterlys den nye rammeplanen. Spør hva som er konsekvensene av planen for ditt barn og hva barnehagen har tenkt til å gjøre for å oppfylle den, sier Bjerkestrand.

Et annet viktig punkt i den nye rammeplanen er barnas rett til medvirkning. I planen heter det at:

«Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.»

- Det er en stor faglig utfordring å tolke og tyde barnas meninger. I en barnehage kan vi ha fjorten 1-2-åringer som alle skal uttrykke seg med en varierende grad av språk. Dette er ytterligere et punkt som understreker betydning av å ha mange førskolelærerne i barnehagene, sier Bjerkestrand.

•Her kan du lese hele rammeplanen for barnehagene.

GLAD FOR KVALITET: Mimi Bjerkestrand i Utdanningsforbundet er glad Djupedal innfører mer kvalitet i barnehagene, men hun er bekymret over mangelen på pedagoger.